В село Шуменци бе проведен Преглед на художествената самодейност от
община Тутракан, при това навръх големия празник Цветница, поради което денят започна с църковен ритуал, отслужен от отец Михаил, като всички имаха възможност да си вземат върбови клонки. Със свои програми – предимно
песни и танци, в проявата се представиха
читалищата от община Тутракан (освен домакините, още от град Тутракан, Белица, Старо село, Преславци, Цар Самуил,
Търновци, Варненци).
Поздравителни адреси до участниците изпратиха Ивелин Статев –
областен управител на област Силистра, тъй като проявата е част от Областен
културен календар, както и д-р Димитър Стефанов – кмет на общината – организатор.
Празникът завърши с ревю на костюми от колекцията на кметицата на селото Калина Михайлова, по идея на Димитричка Василева – читалищен секретар в село Белица, която е сред инициаторите за демонстрацията на 17 костюма. В своето начало прегледът бе уважен от депутата в НС Стоян Мирчев и от Данаил Николов – председателя на местния Общински съвет.
„Преселските носии са
моята най-голяма любов и болка, защото са ми завещани от моите прабаба, баба и майка
ми“, заяви още в началото на ревюто Калина Михайлова. Това са могъщи села в
Северна Добруджа, населени до преди 1940 г. от българи, живели там столетия
наред – това са Башкьой, Каталой и Черна (в Грънчарово, Окорш, Нова Черна –
днес там живеят техни наследници преселници след Крайовската спогодба).
Коментар на събитието и
на ревюто направи д-р Йордан Касабов – етнолог, който бе сред специалните гости:
„С подобни прегледи се пише история и се показва една богата душевност –
съчетание на уникални елементи от носиите – кодове от стародавна практика –
наука. Рогатото забраждане, надиплена пола, кърленката и др. атрибути идват от древните
времена. Най-пожелаващо е да има младо присъствие в самодейността, за да бъде
вездесъщо и премствено, а него го срещаме в групите от народните читалища в
община Тутракан. Показана бе жажда да се изявиш, защото нашият народ иска
отново да блесне. Цветността, разнообразието в премените, които видяхме, е
типично царствено, болярско присъствие, характерно за нашия народ“.
Геометричният елемент –
триъгълници, квадрати, змиевидни изображения и мандали са исторически понятия и
помисли в културата и науката и са без аналог – те показват кой откъде е дошъл.
Без да е характерен, кованият колан (украшение
с бронз)
се
среща също при добруджанци и той е неприкосновен майчин дар.
При българите има и
един друг елемент – флорален (стилизирани
изображения на цветя),
когото трябва да имаме предвид, защото той издава славянско присъствие. Жълтият
цвят е български патент, а е уникален – произвежда се от брош (многогодишно тревисто растение), при това много трудно. Панделите по
носиите не са само за красота, те са символ на много деца и плодородие. Игнажден
в миналото се е чествал и като ден на пандалите.
Полянската група, които
са белодрешковци, живеят край р. Искър, Свищов, стигат до Велико Търново
Търново и Шумен, а завършват в Силистра и Северна Добруджа. Днес в нейната
основа са добруджанци (забележителни
при тях са чохеното контошче, изработвано от скъпи материали, както и алфатарската
престилка),
гребенци и шиковци, илийци.
Част от тях са капанци (името идва от нашите капки по
ризата на жената, на чието здраве много се настоява чрез предпазни средства –
червен конец в заплетената коса, както и колан на кръста; по ризата се бродира „дървото
на живота“).
Както и хърцоите (живеят по поречието на реките Дунав
и Янтра)
–
при тях е познато и т.нар. качулато забраждания, омъжените жени имат рога на главите
си, създадени от косите им, за да се отличават от момите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар