Л. Петрова - зам. гл. редактор на юбиляра - сп "Журналист" - Москва |
Миналата година в Международния дом на журналистите край
Варна се проведе първа по рода си Българо-руска журналистическа конференция с
участието на над 20 представители на медии от България и Русия, както и на СБЖ (домакин на проявата чрез своя и.д. председател
Снежана Тодорова) с партньорството на съюзи на журналистите от
най-голямата славянска страна.
Сред впечатляващите с информацията си бе докладът на
Любов Петрова, зам. главен редактор на 100-годишното списание „Журналист”. Той
бе на тема „Проблеми приоритети в
регионалнвата журналистика в русия”. За да стане ясно, че регионалната преса
със своите 65 000 издания (73% от всички средства за масова информация в РФ) е допълнителен проводник на информация. 22 000
са електронните медии. В 10 000 от случаите на медийни формати участват и
местните власти, като всеки трети от тях е с обществено-политическа насоченост.
На мода са холдинги с участието на властта. Те на практика са частни като
регистрация, но ползват бюджетни средства.
Основната част от вестникарския пазар е
извън Москва. 70% от медиите в регионите са
безплатни в условията на намаляващ абонамент, вкл. и по проблеми, свързани с
разпространението от пощите. Най-често читателят е над 40-годишен.
Приблизително 40% от аудиторията обаче се информира чрез интернет, макар да се
смята за преувеличена ролята на световната информационна мрежа в регионите. Все
още към хартиения носител на информация има повече доверие, особено когато иде
реч за местна преса. Той е и основният източник на информация, поради което
привлича и повече реклама.
В Русия е създаден и Алианс на ръководителите на
регионални средства за масова информация, в който се осъществяват различни
инициативи, вкл. и чрез създадения Международен журналистически център. Намерена е и форма за стимулиране на качествената
журналистика. Създаден е проектът „Златен фонд”, в който се дава „знак за
качество” на различни медии (през м.г. от 400
представилби се 320 са го станали негови притежатели). Всяка година през м. април в
Москва се прави т.нар. медийна изложба, на която всяка медия може да се
представи със свой щанд, вкл. и от България.
Няма коментари:
Публикуване на коментар