Автор
: Доц. д-р Мария Попова | e-vestnik.bg
|
Разговорът с проф. д-р Маргарита Пешева е по повод новата й книга „СЕМ:
2001-2010 г. Регулаторни практики”. Тя преподава във ВТУ „Св.св. Кирил и
Методий“. Маргарита Пешева оглавяваше 2 мандата СЕМ. Авторка е на редица изследвания в областта на електронните
медии: Сред тях са
„Телевизията – политическата машина“, „Дворецът на Дедал. Опит за история на
Българската телевизия“, „Телевизия в преход“, „Обърнатото огледало“ и др. От
2001 г. до 22 юни 2010 г. е член на СЕМ.
Защо решихте да публикувате тази
книга? В областта на медийната регулация няма друга такава книга, дали тя
наистина ще е полезна?
Реших,че е време да публикувам такава документална книга по няколко основни причини. Първата е строго научна. Книгата е финална част от голям научно-изследователски проект, посветен на развитието на електронната медийна среда във второто десетилетие на прехода: 2001-2010 г. Втората причина е предимно емоционална. Прецених, че е време да направя своего рода реабилитация на дейността на СЕМ като сериозен регулаторен орган. Да представя публично пред медийния сектор и обществото част от свършената от мен работа и окончателно да затворя тази страница от професионалния си живот.
Реших,че е време да публикувам такава документална книга по няколко основни причини. Първата е строго научна. Книгата е финална част от голям научно-изследователски проект, посветен на развитието на електронната медийна среда във второто десетилетие на прехода: 2001-2010 г. Втората причина е предимно емоционална. Прецених, че е време да направя своего рода реабилитация на дейността на СЕМ като сериозен регулаторен орган. Да представя публично пред медийния сектор и обществото част от свършената от мен работа и окончателно да затворя тази страница от професионалния си живот.
Работата на
Съвета далеч не отговаря на публично изградената представа за него като зле
работещ орган, който постоянно произвежда гафове – бихте ли ми показали
безгрешни органи и безпогрешни професионалисти? Постарах се да докажа това със
силата на фактите и документите. Ето защо
подигравателното название „семкаджии”, с което се наричат членовете на СЕМ, вероятно
повече подхожда на онези, които лансираха това обидно определение в медиите, и
предимно на техните господари, чиято поръчка те безропотно изпълняваха.
Негативният образ на СЕМ беше произведен съзнателно и целенасочено.
Какво липсва
на българските медии?
В българските медии в годините на прехода се оформиха поне
3 отчайващи липси. Първата е все по-голямото отсъствие на качествена
журналистика, която е посредник и изразител на общественото мнение, а не
политически брокер и наемник на определена пиар агенция. Втората е
свързана с подмяната и налагането на ужасно изкривен медиен образ на
действителността в стила на „балканизираната” комерсиализация. Третата се
свежда до тоталното рухване на професионалния морал, който трябва да е водещ
императив в журналистическата работа. Отсъствието на качествена
журналистика напоследък изглежда застрашително, все по-очевидни са платените
публикации, все по-натрапващи са многобройните пиар материали, все по-крещяща е
зависимостта на редица медии от парите за медии, които министерствата
разпределят по линия на европейските фондове. Всичко това
наистина „убива” качествената журналистика, тя се маргинализира, бива постоянно
изтиквана в ъгъла на медийното пространство. Медийната среда стана пъстра и
широка, в нея има безспорни журналистически постижения, но и отвратителни
професионални компромиси.
Изкривеният
медиен образ на действителността постоянно подменя истинския – с измислени
събития, истински – с фалшиви медийни герои. От медиите „емигрираха” истинските
герои на нацията – писателите, поетите, художниците, учените. Те всекидневно са
замествани от плеймейтки и фолк диви, манекенки, мутри и мутреси, герои на
подземния свят. Професионалният
морал е все по-голям дефицит в новата журналистика. Количеството на платените,
но необозначени публикации в последните години нараства застрашително, много
журналистически материали се предлагат по поръчка и с предварително определена
„гарнитура” от силните на деня.
Къде виждате
изход от тази криза в медийната област?
Мисля, че е дошло времето за една втора кръгла маса
– този път в областта на медиите, по време на която, в много труден диалог, да
се изговорят всички натрупани проблеми и конфликти (икономически или
професионални), и с общи усилия да се преодолеят възникналите много големи
противоречия. Време е медийната общност да осъзнае, че със собствени сили
и възможности трябва да сложи край на журналистическите „разстрели”. Защото с
тяхна помощ тя сама „разстрелва” себе си. На тази кръгла маса задължително
трябва да седнат някои водещи фигури от днешната „медийна барикада” – например
Ирена Кръстева и Иво Прокопиев. Колкото и ужасно трудно да изглежда
това. Може би е време да осъзнаем, че именно медиите трябва да променят
себе си и средата, да положат усилия за професионален диалог, колкото големи и
тежки да са техните различия и противоречия. Медийното съгласие ще позволи
по-ефективно да се упражнява силен граждански натиск за постигането на толкова
нужното ни политическо съгласие. Друг изход просто няма. Трябва да признаем –
медийният сектор е в дълбока ценостна криза, и той сам трябва да се справи с
нея. (Със съкращения)
Няма коментари:
Публикуване на коментар