понеделник, 7 ноември 2016 г.

ИН МЕМОРИАМ. Спомен за Бисер Киров: За мен Силистра е оня рай на спомена, който никога не може да бъде изтрит, той е Хималаите на моите спомени...

През 2011 г. естрадната легенда Бисер Киров бе сред най-известните участници в тържествата за 150-ата година на ОУ „Отец Паисий”, в което е учил преди повече от 58 години и на което подари 7 диска със 140 песни. Какво той сподели за силистренци: „Моето осъзнато детство започна в Силистра. Тук бяхме 5,5 години след 1948 г., тъй като баща ми е пастор в Църквата на адвентистите. Преди това бяхме в Добрич. Учих в ОУ „Отец Паисий”. Моя преподавателка в продължение на 4 години бе Стойка Янчева. С удоволствие участвах в прелестното тържество за 150-ата годишнина на училището. Празникът бе изключително ден на спомени повод за връщане назад във времето. Той за мен продължи и на другия ден, тъй като видях неизтритите следи на моето детство. В живота на човека има такива върхове, които остават като фарове на спомена. Силистра е един роман на спомените. За мен Силистра е оня рай на спомена, който никога не може да бъде изтрит. Той е Хималаите на моите спомени, аз нямам друго по-точно определение.   

Обичам града и смятам, че въпреки превратното време и сложностите в бита в онези времена, имаше толкова много радости и очарование, които трудно могат да бъдат обяснени. Видях дома, в който живяхме (б.а.-срещу т. нар. „стара поща”), показах го на приятелите си. Ние живеехме над кмета тогава – Тодор Топоров, изключителен юрист, енциклопедист и художник, познаващ всички легенди на социалистическото учение. Познавал се е с Георги Кирков, Васил Коларов и Георги Димитров. За мен е пример за благородство, както и за доказателство, че това качество не е партийно оцветено. Животът с подобни хора беше голямо благословеене. 

Влязох в църквата „Св. сСв. Петър и Павел”. Спомних си всички хубави неща, които детинството носи.   Никога не съм подтикван да бъда певец, макар да съм пял в църквата с всички останали. В Силистра съм почнал да се уча да свиря на цигулка. Музиката е „разговор с Бога” и, който го умее, е щастлив човек. Най-големият ми дар е, че и аз мога да го правя. Щастие е, че 300 млн. души ме познават, слушат и обичат. Пея на най-различни езици: български, испански, немски, руски, английски, полски, чешки и румънски. 

Музиката е една форма за полет в едни други пространства за добро на хората и за пренасянето на хората в лоното на един идеал, за който те мечтаят. Записал съм повече от 800 песни на 6 езика. Аз съм един екпортен продукт на България. Някой може да ме обвини, че съм повече известен в чужбина, отколкото в България, но никой не е пророк в собствената си държава.   До 1 юли 2012 г. съм в Москва посланик на добра воля на МВнР на България. Занимавам се с българската диаспора, т. е. с т. нар. българска културна автономия. 

Успяхме да я организираме в Република Коми, а сега се опитваме да го направим и във федерален мащаб в цяла Русия. Занимавам се с музика. За две години съм издал 50 песни в 3 диска в Русия и съм провел над 60 концерта. Голямото дело, което ме очаква, е следващата година, когато навършвам 70 години и ще чествам „50 години на сцената”. Цялата 2012 година е годината на моето честване.”   

Какво научаваме от интернет за именития българин, за когото Силистра е свидна и свята. „Бисер Христов Киров е български естраден изпълнител и композитор, понастоящем, чиято кариера започва през 1967 година. Роден на 4 септември 1942 година в град София. Произхожда от семейство на свещенослужител - баща Христо Николов Киров e пастор в Църквата на адвентистите от седмия ден в България, майка му е Венциноса Апостолова Кирова. Има двама по-малки братя: Апостол и Цвети. Женен е от 1969 година за състудентката си Митка, с която е и до днес. Имат две деца - Венциноса и Бисер, както и три внучки – Малена, Елиса и Фрида. Има над 4500 концерта в Европа, Америка, Азия и Африка. 

Четири сезона е солист във „Фридрихщадтпаласт” Берлин, ГДР (1971, 1972, 1975 и 1977 г.). 18 години е най-популярният певец чужденец в източно-германската държава. Като композитор има записани над 300 свои песни на български, руски, немски, чешки, полски, испански и др. езици. Има издадени 15 винилови гиганта в България, Куба, ГДР, Полша, СССР, както и „малки плочи” в Испания и САЩ; 9 компакт-диска в България и Русия с общ тираж над 7 милиона екземпляра. Записал е повече от 700 песни на български, руски, испански, немски и английски композитори. Лауреат е на десетки фестивали в Европа и Америка. 

В продължение на 20 години името му е сред десетте най-популярни естрадни изпълнители на Източна Европа. От 1997 година е в борда на Халси Инститют, който е в музикалния бизнес в щата Оклахома в САЩ. Режисьорски и продуцентски предавания на Бисер Киров в БНТ са : „15 години група Сигнал”, „Бисер Киров – шоу, „Коледария”, „Родопска коледа”, концертите „Бисер Киров в НДК” 1998 и „Юбилеен концерт 2002”, „Звезден Рожен”, „Празници на руската песен”, а по негова идея са биографичните музикални филми „Аз не съм никакъв Бисер – 30 години по-късно” и „Рождество за всички” 2004 г. От ноември 2006 година е съветник по културата при посолството на България в Москва, а до юли 2012 е посланик на добра воля в руската столица.”   

Няма коментари:

Публикуване на коментар