сряда, 29 април 2020 г.

Преди ЖП гара Силистра добруджанци с шейни до гара Тодорово

Назаем Фейсбук профил Земята ни Българска


Железопътна линия 91 (Самуил – Силистра) е линия от Националната железопътна мрежа, намираща се в Североизточна България. Линията е единственото отклонение от Девета главна железопътна линия (Русе – Каспичан). ЖП линията е еднопътна и неелектрифицирана с нормално междурелсие (1 435 mm).

Първият участък от линия 91 (Самуил – Исперих (27,4 km) е открит за "временна" експлоатация на 20 ноември 1948 г., а въвеждането му в редовна експлоатация става през 1951 г. От 16 август 1953 г. се пуска в редовна експлоатация и завършеният участък Исперих – Тодорово (12,8 км). След 26-годишно строителство, на 9 септември 1974 г., е открита и последната част от линията от Алфатар до Силистра (26 км).

Предишната последна действаща ЖП гара е Тодорово, построена през 1953 г. Архитектурният и план наподобява до голяма степен този на ЖП гара Исперих. Любопитен факт от историята на ЖП гара Тодорово е, че до началото на 60-те години тя е била най-близката до Силистра гара. Така всеки, който е искал да използва железницата, е трябвало първо да стигне до с. Тодорово, задача, която особено през зимата била трудно изпълнима, поради затворените от навявания пътища. За тази цел предприемчиви добруджанци организирали "зимни трансфери" от Силистра до селото. 

Пътуването с шейна траело два дни с междинна спирка в с. Окорш. Там "трансферираните" пътници нощували, а на следващия ден продължавали към гарата. Нужно е да се отбележи, че този трансфер се заплащал и не бил безопасен, тъй като много често шейните били следвани от глутници вълци.
От профилра правят уточнение: "Информацията, публикувана в този пост, се основава на публично достъпни източници! Възможно е наличието на фактологични неточности!"

В допълнение: Железопътното дело в България води началото си от построяването на първата линия Русе – Варна през 1866. След Освобождението са създадени Българските държавни железници. Дължината на железопътните линии през 1939 г. е 4 426 км. След 1944 година едни от първите обекти обявени за национални строежи са транспортни, вкл. железопътните. Изградената жп линия Самуил – Силистра с обща дължина 114 км и и участъците Горна Оряховица – Лясковец – Златица – град Елена, Червен Бряг – Златна Панега, Видин – Кошава и други с обща дължина 203 км. допълват изграждането на цялостната железопътна инфраструктура и играят конкретна регионална роля, изпълнявайки важни социални, икономически и отбранителни функции в най-тежките и бедни райони в страната. Към края на 1985 г. в страната са изградени 747 индустриални жп клонове, които обслужват най-големите промишлени предприятия, енергетиката, пристанищата, строителните комбинати и крупните складови бази. Към 1990 г разгънатата дължина на жп линии достига 7662 км, електрифицирани линии са 2650 км с приблизително 106 900 000 превозени пътника. БДЖ е основният масов превозвач в НРБ, както за пътнически така и за товарни превози.

Няма коментари:

Публикуване на коментар