Екипът на ЖС "Екатерина Каравелова", осъществяващ проекта |
Продължава работата по проект „Устойчиво
развитие на Център за консултиране и превенция от домашно насилие Силистра“, финансиран
по Договор № 93–00–136/16.05.20187 г. между Министерство на правосъдието и Женско
сдружение „Екатерина Каравелова“ -
Силистра.
В
рамките на проекта основно чрез юридически консултации се подкрепят пострадали от домашно насилие. Работи се и с извършители на насилие, насочени със
съдебна заповед от съдилищата на територията на региона. Програмата е
дългосрочна. В рамките на 6 месеца с извършителите работи преди всичко психолог.
Момент от дейността по проекта |
През
2017 г. организацията разработи Програма за работа с подрастващи, насочена към
развитие на знания, нагласи, убеждения и ценности за ранна превенция, както и за защита
от домашно насилие. През 2018 г. стартира изготвянето на мини наръчник по темата, насочен към
деца във възраст от 7 до 10 години.
Същият
ще бъде отпечатан преди началото на учебната 2008-2019 година и ще бъде разпространен
сред ученици и учители в началния курс на обучение. До ноември 2018
г. се предвижда провеждането на срещи по училища за приложение на програмата за
превенция.
За четвърта поредна година Женско
сдружение „Екатерина Каравелова“ -
Силистра извърши мониторинг по
приложението на Закона за защита от домашно насилие на територията на региона
за прилагане на нормативната уредба за периода 1.01.2017 – 31.12.2017 г.
Като
изводи от мониторинга се налагат следните обстоятелства:
·
Постигната е в
определена степен координация между институциите и организациите, работещи по
проблема на територията на региона, но все още има затруднения в тази насока.
Една от препоръките с цел подобряване на координацията и повишаване
ефективността при подкрепа на пострадали е създаване на единна национална система, в която да се регистрират издадените
съдебни заповеди за защита по смисъла на ЗЗДН, наложените мерки, неизпълнението
им и други по целесъобразност.
Достъпът до
такава система от страна на съдебната и досъдебната власт ще доведе до по-бързо проследяване на неизпълнението на съдебните заповеди, както и в случаи на
рецидив – респективно се предполага бързина и обективност при реакция от страна на
съд, прокуратура, МВР и дирекциите „Социално подпомагане“ по места.
·
Дирекциите „Социално
подпомагане“ не използват правомощията си по
Закона за защита от домашно насилие, даващ възможност на съответната дирекция да търси вместо тях защита в
случаите на пострадали лица до 14 години, лица поставени под запрещение или
лица с увреждане. Тези лица имат ограничена правоспособност,
поради което не могат сами да защитят интересите си. В този смисъл и Законът е
делегирал права на ДСП.
·
Липсва
ангажираност по проблема „домашно насилие“ от страна на Асоциацията на общопрактикуващите
лекари, въпреки изрично вмененото задължение по закон, че всеки лекар е длъжен да издаде документ, в
който писмено да удостовери констатираните от него увреждания или следи от
насилие по искане на пострадалото лице _по дела по Закона за защита от домашно насилие не се изисква
съдебно медицинско свидетелство от патолог, достатъчен е документ от личен лекар).
- регистрирана е необходимост от провеждане
на регулярни срещи с представители от различни институции и неправителствени организации за решаване,
наблюдение и намаляване на риска от повторен акт на насилие по конкретни
случаи; както още от
провеждане на работни срещи и на семинари с експерти, с цел повишаване на
чувствителността по проблема, запознаване с добри национални и международни
практики и последни тенденции в законодателството на национално и международно
ниво.
Няма коментари:
Публикуване на коментар