Хляб наш насущний дай си го сам

8 декември 2016 г. Филиал Силистра на РУ „Ангел Кънчев“, Учебно-научна лаборатория за културно-историческо наследство с р-л доц. д-р Румяна Лебедова. Открит семинар с участието на студенти от учебното заведение. Презентации на тема „Забранени автори и книги“ по проект ВРЕМЕ-ВЛАСТ-ИДЕНТИЧНОСТ по Фонд „Научни изследвания“.

Доц. Лебедова въведе в „темата“ разноликата аудитория, в която сред студентите навръх техния празник бяха също доц. д-р Диана Железова – ръководител на катедра,  доц. д-р Тодорка Георгиева (защитила т.г. титлата „голям доктор“), доц. д-р Галина Лечева (нейната доцентура е най-скорошна – „Честито!“), както и други преподаватели по различни езици.

От изявлението й стана ясно, че само през 20 в. е дълъг списъкът на авторите в българската литература, чиито книги са били забранявани: Асен Разцветников, Гео Милев, Антон Страшимиров (и др. след 1923 г. като ефект от народното Септемврийско въстание), а 20 години по-късно – след „деветосептемврийската революция“ през 1944 г. същата съдба имат Михаил Арнаудов, Теодор Траянов, Кирил Христов, Стоян Михайловски, проф. Иван Дуйчев, Симеон Радев, Димитър Талев, Фани Попова-Мутафова.

След още 20-30 години – Желю Желев (критик на марксизма и президент на България), Радой Ралин („Аинщайн на сатирата – усмихнатото лице на философията“), Георги Марков (творил и тук – в България, и „там“ – на Запад), Блага Димитрова (чийто ръкопис на романа документ „Лице“ след безброй принудителни поправки е заприличал на циганска торба), Стефан Цанев („поет на неподкупната съвест“), чиито биографии, творчески и политически прояви бяха обект на докладите на студентите Ашкън Яшар, Тодор Панчев, Нели Чешмеджиева и Енчо Димитров.

Александър Енев от ПМГ „Св. Климент Охридски“ озвучи семинара с китарни импровизации на тема „Забраненият лад“, за да повлияе на общуването, благодарение на което се възприемат по-лесно твърдения за творения, превърнали се в „сечива на истината“.

Семинарът завърши с радойралиновата „Молитва“

Свободата е като хляба. Всеки ден се замесва, изпича, изяжда. Свободата трябва всеки ден да е прясна, топла, сладка, достатъчна, за да я споделиш с други. Не яжте огризки, не яжте вчерашен хляб, не яжте подарен хляб. Сами си замесвайте и изпичайте  хляба, за да го имате, за да не го просите. Засяда на гърлото вчерашният хляб, подареният хляб. Хляб наш насущний дай си го сам.



Коментари

Популярни публикации от този блог

Символи в християнството

2 000 птици на изложба в Силистра

На бесен пазар и разнообразни развлечения в турската част на древна Тракия