Видеоклип разяснява на гражданите техните права и задължения по време на Парламентарни избори 2021
www.obshtinaruse.bg
В ден четвърти на лъжовния месец април – четвърти от началото на годината, току преди пика на третата вълна на пандемията от коронавирус, България избира новите си 240 представители в 45-ия парламент, който според съвременните тежнения ще осъществява на дело стария девиз „Съединението прави силата“.
Социолозите се надпреварват да
натоварват с различни тежести кошниците на отделните политически сили. Според
междинните им прогнози шансове да попаднат в законодателния орган имат от пет
до седем формации, от които поне четири са коалиции – друг е въпросът дали са
съставени от равностойни партийни субекти.
Политолозите, както винаги в подобни
случаи, си чешат езиците според симпатиите, които изпитват към един или друг
политик или партия, очаквайки за вярна служба да получат съответната договорена
лепта. Медиите в това отношение са по-пестеливи, защото спазват изисквания от
ЦИК, а и в днешно време смеят ли да заемат позиции в обърканата обстановка и в
отсъствието на доминиращи идеологеми.
Част от народа по традиция надава
ухо, за да чуе нещо, което да му хареса, за да се превърне в убедителен повод
да гласува – по познатия начин – с хиксче или с друг позволен знак във
въздългата хартиена интегрална бюлетина. А вече и по машинен път, за да се
покажем, че сме в крак с модата и с новите технологии. И с надеждата, че така
вотът ни ще стане неунищожим и неподправим.
Излишно е да казваме, че гласуването
трябва да мине при спазване на противоепидемични мерки, в противен случай ни
предстои поредното им затягане. Кой знае защо наречено „локдаун“ вместо
„затваряне“, но нали трябва да сме в крак със световната терминология?
В Районна избирателна комисия Силистра
имаме регистрация на 130 кандидати от 30 партии, допуснати да участват в
изборите. В рамките на изминалото време от началото на кампанията на терена се
появиха не повече от 10 от тях – с плакатче на табло (стобор, стена, витрина,
дори - о, боже - какво въображение, и на боклукчийска кофа), с предизборен
материал в електронното пространство в интернет (както и в
местните медии) или с реална
среща с избиратели, стигнала като фото и словесно ехо до социалните мрежи.
За първи път различни сайтове
работиха единствено за своите създатели, превръщайки се в техни адепти, с
увереността, че са достатъчно влиятелни, за да увлекат избиратели по своя път.
В един-два от сайтовете () поле за
изява имаха всички, които могат и искат да си платят, за да достигнат до
по-шарена аудитория, обирайки гласове от т.нар. периферия, покрай тях на лов за
заблудени или колебаещи се избиратели.
Тясна бе ивицата за предизборна
агитация в местната преса – предвид наличието на три тукашни седмичници – 2 в
Тутракан - "Тутракански глас" и "Напредък", и един в Силистра (единственият
оцелял), и на един
областен полувсекидневник, част от русенско издание на Медийна група „Бряг“. Не
са много и партиите, издали собствени вестници, в които да представят своите
кандидати, обобщаващи програми и конкретни за региона обещания.
Излишно е да коментираме познатата
плакатна война, защото тя, за разлика от близкото минало, вече не е сериозно
предимство на никого. Но поне дава видимост на по-активните кандидати. С едно
доминиращо впечатление – винаги едни гърди напред е водачът на листата на
съответната партия, а много често пак той отделно, както е при
мажоритарни избори, е без компания на агитационните табла (нещо като
„сам юнак на коня“).
Любопитни са и слоганите като
основни послания на появилите се пред публиката партийни формации: от познатото
„Работа, работата, работа“ на Коалиция „ГЕРБ-СДС“, през многозначителното
„Да започнем от тук“ на Коалиция „Изправи се! Мутри вън“ и играта на думи „С
Вяра за Силистра“ („С грижа за
хората“) на Коалиция
„БСП за България“ до краткото „Нашият народен представител“ + „Доходи –
Семейство – Сигурност“ („За да има
бъдеще област Силистра“) на ВМРО-БНД.
В интерес на истината водачът на
тази листа е единственият от досегашните ни четирима депутати, дръзнал да се
кандидатира за нов мандат (двама от
представителите ни в 44-ото НС са водачи на листи в други региони, а един не е
сред кандидатите).
И още няколко интересни момента от
плакатите на кандидатите: призивът „За държава с правила“ на Партия
„Републиканци за България“, на Патриотична коалиция „Воля-НФСБ“ – „България над
всичко!“ (с подобно послание е и „Възраждане“), е с
допълнението „Поставяйте ни задачи!“. Друга патриотична формация, като
„Възраждане на отечеството“, например, отива още по-далече с нотката „България
е по-силна заедно с Русия“.
Да споменем и веруюто „Рестарт на
държавата“ на Партия „ДПС“, както и написаното върху плакатите на Партия „Има
такъв народ“ – „Решаващият глас си ТИ“, на БНО – „Да спрем лъжата сега“, и на
Коалиция „ДБ – Обединение“ – „България може много повече“.
Хубаво щеше да бъде да „чуем“ какво
ни предлагат и останалите политически сили, участващи в изборите, но явно регионът
не им е интересен, за да заявят пред тукашния избирател какво смятат да
направят за народното благо. Не на последно място обаче е националната кампания
„ТИ броиш!“, целяща да предотврати опитите за измами и манипулации при броенето
на гласовете.
В много посоки се шири задочният
предизборен дебат на кандидатите в област Силистра в името на благоденствието в
Крайдунавска Добруджа в бъдеще време. Къде по-директно, къде между другото е
темата за мост III при
Силистра. Въпросът за използването на р. Дунав във всеки аспект също е на
дневен ред и поне за две от коалициите той е ключов, включително с идеята за
специален закон за реката и евентуално на негова основа да бъде изработена
специална стратегия за нейното ползване.
Ако не друго – част от кандидатите
се поразходиха из халета на фабрики, заводи и фирми (този път – предвид
ситуацията, в по-малка степен бяха ухажвани пенсионерски клубове,
читалища, социални заведения и културни средища) – и дано са записали в
тефтерите си проблеми, по които си струва да се работи – всеки от своята
камбанария.
Разбира се, противоепидемичните
мерки – не винаги спазвани по ред причини – понякога и по невъзможност,
попречиха на по-пряката връзка с избирателя. На някои това им донесе и
непланирана карантина – допълнителна спънка за работа на терен, но каквото
било-било – резултатът е важен.
Който каквото и да е казал, щом е
влязло в публичното пространство под една или друга форма, е добре да бъде
обобщено и запомнено. Струва си да бъде ползвано по пътя към реализацията на една
или друга идея, освен ако не е футуристична и невъзможна за осъществяване.
Понякога е необходима нишката, по която да се тръгне, за да бъде постигнат
полезният и необходим ефект, очакван от избирателя. За да бъде мотивиран и друг
път да прояви задължението си като гражданин на определена общност да отиде до
изборната урна и да упражни своя вот. Така би имал правото да изисква, да
настоява и да заявява пред своите народни избраници съкровени лични и
обществени желания, за да се радва на по-уреден живот.
Няма коментари:
Публикуване на коментар