Сайт на БНТ: Жители на Силистра протестираха срещу преминаването на тежкотоварни камиони през града и блокираха за час движението на автомобили на изхода на града. Трета година ТИР-вете образуват километрични опашки по една от извеждащите към ГКПП Силистра-Остров улици откъм Добрич, но най-често идвайки от посока Русе през обходния път (бел. блог - подготвян като проект, отчуждаване на имоти и изграждане цели 25 години), изчаквайки да преминат границата с Румъния. Около 50 души блокираха за два часа входната пътна артерия от Варна, през която ТИР-овете влизат в града.
И още: Гражданите настояват трафикът в посока Румъния да бъде изведен извън града. Хората се страхуват да пускат децата си на училище сами, заради опасността от пътни инциденти. В третата за година и половина акция - и този път малобройна - двадесетина членове на БСП - организатор на проявата, и малко повече от тях - граждани, протестиращите настояваха да се пусне отново в експлоатация построения с европейски средства преди години фериботен комплекс или да се построи Дунав мост - Силистра - Кълъраш.
В разпространена декларация са зададени няколко въпроса, свързани със съществуваща инфраструктура - неработещия ФК, изграден през 2007 г. с еврпопейски средства от предприсъединителни фондове (ФАР); проблемите с румънския т.нар. ферибот (bac), заради който пътуват до и през Силистра тежкотоварните автомобили, цистерни и др.; крещящата необходимост от мостово съоръжение при Силистра - Кълъраш, за който все по-противоречива е международната и националната информация.
ДЕКЛАРАЦИЯ
на участниците в протеста срещу
преминаването на ТИР-ове през Силистра
Уважаеми управляващи, ТИР-овете,
преминаващи през цялата градска агломерация на град Силистра са явление без
аналог в нашата страна. По този повод искаме ясни и аргументирани
отговори на няколко въпроса:
Защо построеното преди 10 години по
програма ФАР-ТГС фериботно съоръжение Силистра – Кълъраш не работи, защото все
още са актуални въпросите:
Колко струва това съоръжение и откъде
дойдоха парите – на практика от данъкоплатците от цяла Европа?
Представители на евроструктурите знаят ли
за разпада на фериботната връзка, в която са инвестирали…, за да бъдат
платформите му пренасочени към румънски частен инвеститор от т.нар.
ферибот Остров – Кълъраш?
Общинските и държавните власти
сигнализирали ли са институциите в Брюксел, респективно комисията ОЛАФ за
разпилените милиони? Този случай засилва ли евроскептицизма?
Колко лева глоби на ден община Силистра
плаща от такси след деструктирането на ферибота? “
Актуални са и други подобни въпроси:
Има ли друг подобен случай по
българските и европейските граници, когато към ГКПП целият транспорт да
преминава диагонално през гъсто населен град с инфраструктура, създадена преди
векове (фериботното пристанище на румънска територия и пътят към него са
само на 25 м от 6 гъсто населени 8-етажни жилищни блокове в Силистра?
Това отговаря ли на международното
законодателство в частта гранични зони?
От колко време ТИР-овете преминават ГКПП
Силистра без кантар?
Какъв е броят (средно на ден) на
ТИР, тежкотоварни камиони и цистерни ежедневно, които преминават през Силистра
и каква част от тях пренасят опасни товари?
Известно ли е колко от тях преминават по
странични улици на града, превръщайки се в опасност за преминаващите граждани,
а и за домовете на хората?
Правени ли са замервания за шум и вредни
емисии от тировете в града и какви са резултатите от тях?
Запознавани ли са с проблема на
място в Силистра висшите отговорни представителите на правителството –
премиер, министър на транспорта, министър на външните работи, министър на МВР,
евродепути (за отбелязване – трима от тях са от Силистра – Момчил Неков,
Филиз Хюсменова и Костадинка Кунева) и какво е становището на
правителството по важната за живота на силистренци тема?
Във връзка с тези въпроси и тяхното
решаване имаме няколко предложения към управляващите държавата и община
Силистра:
Предложения:
1. Възможно най-скоро да бъдат запознати
представителите на управляващата коалиция, отговорните органи и комисии в
Евросъюза с проблема както по официален път, така чрез българските
евродепутати, включително да бъде сезирана комисията ОЛАФ.
2. В най-кратки срокове да бъде проучена
възможността за използване на изградения с европейски средства фериботен
комплекс в промишлената зона на Силистра.
3. При невъзможност за използването му
като компенсаторен механизъм третият Дунав мост еднозначно да бъде насочен към
Силистра – Кълъраш.
4. ГКПП Силистра да се върне към статута
си на туристически пункт.
До решаването на горе посочените роблеми
да се предприемат следните действия:
1. Да се забрани категорично спирането на
ТИР-ове в Силистра от началото на града до началото на ГКПП Силистра.
2. В ГКПП Силистра да не се съсредоточават
едновременно повече от 4 тира, чакащи обработка.
3.Да не се допуска паркиране на тирове под
жилищните блокове пред бензиностанциите в района на ГКПП Силистра – за целта
ГКПП Силистра да се премести на затвореното румънско ГКПП.
3. Да не се пропускат тирове и тежки
камиони и цистерни от 20 часа вечерта до 8 часа сутринта с цел покой и нормален
живот на живеещите по ул. „Кубадин” и „Кап. Кръстев”, в подножието на чиито
блокове е румънското пристанище.
4. Да се водят преговори с румънската
страна фериботът да не работи от 20 часа вечерта до 8 часа сутринта.
5. Да се изгради шумозаглушителна преграда
край пристанището на ферибота и пътя към него, за да се изолират частично от
шумове и газове живущите по ул. „Кубадин” и „Кап. Кръстев”.
6. Ако българската страна не договори
такова съоръжение с румънската страна, то Министерството на транспорта и
неговите структури – АПИ, да я изгради край граничната бразда.
Няма коментари:
Публикуване на коментар