четвъртък, 1 септември 2022 г.

Предизборната 2022 г. влиза в ход - в началото бе слоганът...

В предишни години имахме повод да заявим, че е важна политическата сила, от която се кандидатираш, защото не всички имат възможност да се класират за парламента. Разбира се, в немалка степен са важни и имената, които четем в съответните листи, най-често подредени по волята на хора, които формално носят отговорност за крайния резултат, но обикновено правят подредбата по неформални причини. При подбора отдавна излезе от мода принципът "честен, свестен, местен и известен", защото са други времената. И май е правилно да отбележим, че е "друг просторът". Макар че все така "пред нас са блеснали житата", както се пееше  в някога обичана и запеваема от всички масова песен.

Та, да си дойдем на думата и за слогана, т.е. за водещите слова за конкретната предизборна кампания на определена политическа формация, заявила претенция да бъде сред победителите.  Обикновено това са няколко думи, между които липсва глагол, но той се подразбира към какво действие води. Според Уикипедия, "Слоган е запомняща се сентенция, фраза или мото и представлява водещ мотив в политическа, търговска, рекламна или друга целенасочена кампания. Обикновено това е кратък текст с иносказание, чрез който се създава връзка между казаното и целта на кампанията. Слоганите се менят с времето, но трябва да остават много ефективни, за да привлекат вниманието".

В това отношение за изборите на 2 октомври 2022 г. 

Коалиция "ГЕРБ-СДС" продължава темата от предишни избори, този път с вариант "По-силни от хаоса" - дано стане ясно какво предлагат, за да се случи. Независимо от еклектичната си опаковка, Коалиция "ДБ-обединение" залага на атакуващото "Довери се на разума", надявайки се явно всичките й последователи не само да й останат верни, но и да увлекат още хора - не само в столицата и в други няколко големи града.  За Коалиция "БСП за България" не е имало съмнение, че ще предпочете да пусне в обръщение познати думи, кореспондиращи с традиционни за социалистите послания, в случая "За социална и сигурна държава". Разбира се, има формации, на които самите заглавия са слогани - примерно "Продължаваме промяната", но не и в тази формация са решили да имат слоган: "Да си довършим промяната"

Без изненада са националистически настроените партии: ВМРО продължава с "България на българите. България над всичко", докато при "Възраждане" имаме просто допълнение: "Време ни е за Възраждане". По подобен начин е заигравката в слогана и при Коалиция "Български възход" - "Възход, България". Доста провокативно, макар и с носталгична нотка е посланието на русофилската формация, а именно "За България и с Русия в сърцето", макар и по плакатите списването е артистично като подредба . 

Амбициозно и предизвикателно, както и с подчертан израз на самочувствие звучи мотото "Сами срещу всички. Заедно с Вас" на партия "Има такъв народ"ДПС е за "За единство на нацията"- ударно и с претенция за държавническо поведение. Интересен факт е, че съдбата на тази партия този път отреди лесен номер за гласуване - първият, за да няма небходимост от сложни обяснения. 

И пак за номерата - ГЕРБ-СДС и ДБ-обединение, както и БСП и Русофилите ще си съседстват в бюлетината, при това в нейния край - най-вероятно на по-задната страница, което е леко предизвикателство за по-възрастното и по-неуко население сред избирателите. Чакаме да видим какво са измислили по слоганския повод от , както и в другите партии, коието ще благоволят да си тиражират позивните в публичното пространство, защото не всички го правят. Може би защото имат други форми на общуване със своите избиратели, неизвестни за широката публика.

Според Любомир Аламанов от www.sitemedia.bg, "Един слоган е само мъничка част от една кампания. Нещо като обвивката на шоколадов бонбон. Ако не се напълни със съдържание, слоганът остава куха фраза. Препоръчвам партиите да се концентрират в съдържанието, слоганът сам ще си дойде".

sitemedia.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар