Русенски учени изградиха първия български демонстрационен плавателен съд за движение по река Дунав, който е с хибридно задвижване на база на „слънчева енергия-батерия-водородна горивна клетка“. Той е с нулеви въглеродни емисии и беше изграден по Националната научна програма „Нисковъглеродна енергия на транспорта и бита“ (Е плюс), финансирана от Министерство на образованието и науката и с допълнителен финансов ресурс от Русенския университет.
В работата по проекта се включиха представители на Русенски университет „А. Кънчев“ в партньорство с община Силистра, БАН, Технически университет София и община Русе. За корпус на плавателния съд е използван понтон със соларен покрив изграден по проект „Чист достъп в транграничната зона Силистра – Кълараш”, финансиран по програма за трансгранично сътрудничество с партньори от българска страна: община Силистра и Русенски университет.
Предвидено е демонстрационният плавателен съд да превозва максимум 12 човека, вкл. екипажа, при скорост на плаване 5-7 км/ч срещу течението и респективно 12-14 км/ч по течението. Плавателният съд има правоъгълна форма със следните технически данни: размери 10,5 х 4,5 х 2,5 м; маса - 3,5 т. Задвижването на плавателния съд се осигурява от два електродвигателя с максимална мощност по 10 kW и номинално напрежение 48V. Задачи на научния екип за 2022 г.: узаконяване на плавателен съд.
Научноизследователски задачи: тестване в реални експлоатационни условия (събиране на данни, анализ и предаване на данни), както и на конструктивната интеграция; оценки: на ефективността на енергийния мениджмънт; на енергийните разходи при различни натоварвания и на шум, обхват, емисии, надеждност; разработване на концепция за обучение и демонстрации в реално водородно съоръжение; осигуряване на публичност на получените научни резултати.
Няма коментари:
Публикуване на коментар