През далечната 1980 г. в печатната база на Творчески фонд на Съюз на
архитектите в България в тираж от 1 000 броя е издадена книгата „Народни
песни от Силистренски окръг“ (обработка за народни хорове). В изданието, което е от 163
страници, екип от фолклористи начело със съставител Петър Льондев (1936-2018) – български композитор, педагог, етномузиколог и
общественик, е събрал 65 песни.
За детски и женски хорове те са обработени освен от него, още от известни
имена като Михаил Букурещлиев, Николай Кауфман, Красимир Кюркчийски, Филип
Кутев, Елена Карастоянова, Живка Клинкова и от познатия на силистренци Петър
Крумов – дългогодишен главен художествен ръководител на АНПТ „Силистра“, който
в момента е към НЧ „Доростол“. Автор на предговора е музикалната фолклористка Елена Стоин (1915-2012), старши
научен сътрудник в Института по музикознание при БАН, записала в кариерата си
над 10 000 народни песни от цялата страна.
Проверката показа, че няколко екзепляра от книгата има в Регионална библиотека „Партений Павлович” в Силистра, а вероятно и в други библиотеки в страната. Със съдействието на Областна администрация в печатница ТИБО в Силистра книгата като стойностен и ценен уникален фолклорен материал е възстановена в електронен вариант и може да бъде превърната в хартиено издание, за да стане настолна на певци и на ръководители на състави.
Предговор от Елена Стоин
Добруджанският музикален фолклор е добре
запазен и до днес с много от неговите разнообразни видове и форми. Силно
впечатление прави устойчивостта на добруджанското народно музикално и танцово
изкуство срещу чуждо влияние. Дори и дългогодишното съжителство с румънците не
се е отразило върху неговата национална самобитност и чистота. Ако в
танцувалната практика се наблюдават някои взаимодействия, в инструменталната
музика те са незначителни, а в народните песни напълно липсват.
Добруджанската народна песен се
характеризира с голямо разнообразие, което се дължи на различните етнически
групи, заселили се в тази плодородна и гостоприемна земя през различно време от
последните два века. Сред местните „гребенци“ се настаняват „шиковци” и „поленци”
от Североизточна България, балканджии от Габровско, Търновско, Дряновско, Еленско,
Котелско, тракийци от Одринско, Ямболско, Старозагорско, Елховско,
Тополовградско. За всички пришълци Добруджа става втора родина и люлка на
техните потомци, които днес ние признаваме за добруджанци.
Народната музика на отделните етнически
групи пази особеностите на лесните, инструменталните мелодии, хората и
обичаите на техните предци. В отделни райони или селища намираме характерни
местни, балкански или тракийски елементи на народната практика. Но
съжителството и взаимното влияние на различните музикални диалекти, присъщи на
отделните етнически групи, довеждат добруджанския музикален фолклор до
развитие и обогатяване, поради което той се проявява с някои свои характерни
черти като отделен фолклорно-музикален диалект. Народната песен в
Добруджа притежава всичкото разнообразие характерно за общобългарската народна
музика, с очебийно родство с народнопесенната практика на цяла Източна
България.
Във всяко село и до днес (с редки изключения) намираме песни на хора и на седянка, на сватба и на
нива, коледарски, лазарски и на буенец, и най-много на трапеза („на моабет“), („на собат“)/, детски игри и
залъгалки, кукер- ски вокални и инструментални мелодии. Разбира се, народните
песни вече нямат своето традиционно място в живота на днешното село, тъй както
в миналото, когато са били потребност за лична артистична изява, домашна атмосфера,
обществена необходимост за хоро, сбор, сватба и на семейна празнична
трапеза.
Обичайните песни в Добруджа, предимно
коледарски, лазарски и на буенец, се явяват в твърде пълни цикли. Съпоставени
със същите жанрове от Тракия и Североизточна България, тук те са се съхранили с
повече мотиви и в по-пълни варианти. Това обстоятелство, отбелязано от
изследователи на фолклора като М. Арнаудов, Хр. Вакарелски, Р. Кацарова и др.,
се наблюдава и днес. Удоволствие за фолклориста е да чуе една позната от
другаде песен, изпълнена в наши дни с по-подробно развита фабула, с повече
поетично-художествени средства. Мелодиите на такива песни не показват
съществени отклонения.
Музикалният компонент на народната песен е
по-устойчив и търпи предимно индивидуални вариантни изменения, близки помежду
си. Един голям текст може да бъде съкратен, при повторно изпълнение да бъде
представен с повече или по-малко стихове, но при мелодията всяка мелодийна
редица трябва да покрива един стихов ред или част от него с определен брой срички.
При установената музикална строфа основният рисунък на мелодията се запазва,
каквито и повторения и комбинации да стават с текстовия материал* Де
направим кратък преглед на различните видове песни от Добруджа, за да се види
фолклорната основа, върху която е осъществен настоящият сборник.
Добруджанските коледарски песни се родеят
с тези от Североизточна България и Тракия. Това е напълно обяснимо от
демографската обстановка в цялата източна половина на страната. И в Добруджа
коледният жанр е запазил специфичните си стилови черти, както по отношение на
поетичното съдържание, така и на музикалната страна: известни поетични мотиви,
стихов размер, метроритмика, мелодика, ладов строеж припеви.
И лазарските песни в Добруджа носят
отличителните белези на този вид песни от цяла Източна България. Предназначени
за всеки в семейството – за мома, ерген, млада булка, дете - това са песни благопожелания за плодородие и здраве, за
любов и семейно щастие. В тяхното съдържание преобладават емоционални мотиви,
засягащи сърдечните чувства и отношения между младите хора, но няма никакъв
намек, нито следа от религиозен или митологичен елемент. Песните „на
Буенец” или „на Лазар” са различни от лазарските. „Буенецьт” или „Лазарьт” е
пролетен обичай, отделен и независим от лазаруването. Буенец се прави в неделен
и празничен ден през великите пости на някоя полянка в махалата или извън
селото.
Тази младежка пролетна забава на открито
се изразява в групови разходки с ходене в такт и игри, подобни на хоро, които
биват с „кротки стъпки“ на мелодии в рьченичен ритъм, като се правят две
спокойни стъпки срещу един такт и „на бягане“ - известният лъкатушен буенец с
бързи стъпки, наричан още „Кривулец“, с мелодии в двечетвьртинен размер в бързо
темпо. Сватбените песни в Добруджа са вече позабравени. Отдавна при някои
обредни моменти, например при извеждането на булката, гайдата е изместила
песента, а в наше време са на мода различни по състав инструментални
групи.
Но добри възрастни певици помнят старите
сватбени лесни, свързани с определени моменти на обичая. С конкретната си
принадлежност - текстове с определено съдържание и характерни утвърдени мелодии
- сватбените песни са закрепени само към този обичай и не се смесват с друг вид
песни. Сватбените песни имат бавни изразителни мелодии, носталгични и
затрогващи, в пълно съзвучие с поетичното им съдържание, мелодичната линия на
сватбените лесни е плавна, изградена вълнообразно без големи и неочаквани
мелодични скокове. Често те са безмензурни, но понякога бавната, но отмерена
ритмична пулсация позволява да се записват сватбените мелодии в определени
размери (3/4, 4/4, 5/4).
В цяла Добруджа, както и в Тракия и
Североизточна България, сватбените мелодии са много близки. На места, където
песента е отстъпила пред инструментите, то гайда иди някаква инструментална
група свири същите подходящи за случая мелодии. Жътварските песни, които
още могат да се открият в Добруджа, са малко на брой, но пазят своите
отличителни интонации. Те са предимно бавни с продължително задържани тонове.
Тези големи тонови тройности често са украсени с предхождащи или следващи ги
орнаменти: малки и двойни предударни и следударни украшения, във форма на групето,
квинтоли, секстоли, а също и m-разширени орнаменти, обособяващи често кратки
каденцови образувания.
Седенкарските песни са сравнително добре
представени сред събраните досега материали от Добруджа. Има песни, в които се
говори за наклаждане и разтуряне на седянката. А през време на лятна и зимна
седянка се пеят песни с твърде широк тематичен обсег: исторически, героични и
битово-новелистични сюжети, редом с лирични мотиви, както и остроумни и
закачливи припевки. Твърде широката тематична амплитуда на седенкарските песни
изисква разнообразни музикални изразни средства. Мелодиите им носят съответен
епичен или лиричен характер, различни са по ритъм и метрични форми.
Строго седенкарските песни се отличават с
лирично съдържание. Изискано орнаментирани, мелодиите са често безмензурни, но
с добре изразена ритмична пулсация. Хоро на песен вече много рядко може
да се наблюдава в живота на добруджанци. Само на съборите на народното
творчество ще виждаме хубавите селски хора на песен и то изпълнени предимно от
възрастни игроходци. Младежите се включват в самодейни танцови колективи и
освен на сцената, изглежда, не признават родното хоро като естествена
естетическа и развлекателна потребност.
Хороводните песни отдавна са изместени от
инструменталния съпровод на хорото. Но песните на хоро се помнят още – пеят ги
по седенки и на копан, и по време на други работи на кооперативните блокове.
Добруджанските хороводни песни не се отличават със сложни метроритмични форми
и развити мелодии. Хората в Добруджа, хореографски тъй разнообразни и сложни,
се играят повече на мелодии в двувременен метрум. За Ръченица, Пайдушко или
Повърнато хоро много рядко има песен.
Ръченик, Полеканка, Пайдушката, Ръката,
Сборенка, разни прави хора, тежки и стари добруджански хора се играят със
съпровод на гайда, кавал, гъдулка със или без тъпан и различни инструментални
групи от народни или модерни инструменти. рап или по стар навик „на
моабет“ и „на собат“. Те са предпочитани и най-често прилагани в живота, защото
се пеят на сватба, на угощение, на гости, на сбор. Като репертоар на местни „професионалисти“
тези песни обикалят наблизо и по-далече и така кръгът на разпространението им
се разширява.
Интересът към трапезните песни се дължи
преди всичко на поетичното им съдържание – те са исторически, юнашки, хайдушки
и битово-новелистични. Битовите новели много допадат на вкуса на добруджанското
население. Тях пеят на трапеза и на седянка, на сватба и навсякъде, мелодиите
на тези песни са бавни и орнаментирани. Тук дори епическите лесни имат
по-често разпевни мелодии и в стил парландо рубато. В недалечното
минало в Добруджа бяха много популярни печатани песнопойки, съдържащи
най-сензационните песни от репертоара на професионалните певци и свирачи на
хармоника на сборове и панаири. Селските певици възприемаха с интерес тези
често лошо съчинени истории за „Какъв е помян станало“ или „Какво е чудо
станало във тази равна Добруджа...“ и ги приспособяваха към познати местни
мелодии.
Добруджанските народни песни са
изключително едногласни. И при антифонно пеене, когато двете пеещи групи се
застъпват, това ствава винаги в унисон. мелодиите на добруджанските песни се
изграждат предимно от постепенни ходове, понякога прекъсвани от терцов или
квартов скок. Те често започват от тониката или от подтоничния тон и образуват
вълнообразна мелодична линия. Някои песни започват с възходящ квартов или
квинтов скок, след което мелодията се задържа по-продължително на четвърта и
трета степен преди да завърши на основния тон. Това задържане на мелодията във
високия регистър се наблюдава и при мелодии, които започват от високите тонове
на звукореда, но то не е продължително поради тенденцията към низходящо
движение, предизвикано от притегателната сила на тониката.
В Добруджа преобладават песните със
сравнително малък тонов обем – около квинта, но между бавните седенкарски,
трапезни и някои коледарски и други песни, се срещат мелодии, които достигат до
октава. И при по-широк амбитус основното мелодично движение се развива предимно
в рамките на квинта с временни отклонения до секста и септима, които имат
повече орнаментален характер. Обичайно е и честото слизане на мелодията до
подтоничен тон, който се явява като предцезурен или предхожда установяването на
тоника. За бавните добруджански песни са характерни продължително задържани
тонове и богатата орнаментика.
В Добруджа преобладават мелодии в
двувременен метрум в хороводния, на буенец, лазарски и други песни. Но тук се
срещат и мелодии в неравноделни размери – по-малко при песните с текст и повече
в инструменталната музика. В ръченичения ритъм са различните ръченици, хората „Бръсни
цървул"“ или „Полеканка“, „Заруй боб“, „Кукленската“, както и прочутият „Добруджански
ръченик“. В 7а/1б са също и някои от мелодиите на буенеца с кротки стъпки.
По-малко е разпространен пайдушковият ритъм, а също и този на Дайчовото хоро,
познато тук под името „Изхвърли кондак“. В Добруджа е познато и „Елениното хоро“
на мелодии в размер 7/8. „Трънката“ или „Черкезката“ е подвоична игра, чиито мелодии
отбелязваме в 13/16, подобно на западнобългарската „Доне, мило чедо“.
В добруджанския музикален фолклор е налице
значително ритмично разнообразие. Има мелодии издържани в изохронен ритъм, но
много повече със слети и раздробени ритмични стойности, синкопната форма,
триоли, квартоли и др. Особено подчертани са ритмичните контрасти в бавните
песни, където се редуват различни по трайност широко разпети и кратки ритмични
стойности. Структурата и формата на добруджанските народни лесни не показват
отклонение от общобългарската народна музикална практика. Основна форма на
народните песни е двуредичната мелодия, която се прилага в хороводни, лазарски,
на буенец, в повечето коледарски, при много жътварски, сватбени и седенкарски
песни.
Някоя от двуредичните мелодии се развяват
в триредични, като често втората редица се повтаря буквално или с малки
изменения. Такава е най-често формата и на десните на трапеза, като третата
мелодийна редица се изявява с нов стил. Четириредичната форма се среща по-малка
в мензурални песни, а повече в безмензурните седенкарски и на трапеза. И при
тях повторението на някои от медодийните редици се използува често, като
свободната им комбинация довежда мелодичната строфа до различно съдържание.
Често при четириредичната мелодия се повтарят третата и четвърта редици, които
изпети с две следващи стиха довеждат до образуване на 6-редична строфа. При
речитатива и парландо рубато мелодии строфите не винаги биват еднакви.
Мелодийните редици се комбинират свободно в зависимост от творческото умение
на изпълнителя.
Не по-малко значителна и заемаща място в
живота на добруджанци е инструменталната народна музика. При равни случаи –
хоро, сватба, инструментите са изместили песента. В Добруджа най-разпространени
народни музикални инструменти са кавал, гъдулка и гайда. Кавали се употребяват
повече в източните райони на областта, а гъдулки изобилстват в крайдунавските
селища – например, в с. Попина има много
гъдулари и всеки може да свири най-малко „Тропанка“ и „Сборенка“. Но добри
кавалджии и гъдулари, както и гайдари има в цяла Добруджа. Доста разпространен
е и дюдюкът, наричан в румънското название доп-свирка. Отдавна в Добруджа е
позната ръчната хармоника, която днес заместват и с акордеон. В употреба са още
и модерните музикални инструменти цигулка, кларинет, флигорна и други медни
инструменти. За музикалната склонност на добруджанци не можем да не споменем
писаните „пеещи каруци“, увековечени в творчеството на Йордан Йовков.
Всеки добър народен музикант в Добруджа
може да свири всички хора с много мелодии от вокалния репертоар. На седенки на
кавал и на доп-свирка изпълняват известните седенкарски песни „Димо на Рада
думаш“, „Добри буля си думаше“ и др. Дори чисто инструменталните овчарски свирни
понякога навяват реминисценции от всеизвестните „силни“ песни не само в
Добруджа, но и в цяла Североизточна България и Тракия. Народните песни в
инструментално изпълнение не изменят формата си. Те остават дву- или
триредични така както се пеят. Мелодиите се развиват орнаментално
благодарение на техническите възможности на инструмента.
Хороводните инструментални мелодии често
водят началото си от песни и се изграждат от многократно повторение на
познатата мелодия. Често инструменталните хороводни свирни имат в основата си
два или повече мелодични мотиви, които редувайки се, се повтарят много пъти.
Добруджанският музикален фолклор със своите оригинални и разнообразни прояви е
благодарен обект за научно изследване и непресьх- ващ извор на творческо
пресъздаване.
В този сборник са включени много образци
от различни жанрове на добруджанското музикално-фолклорно богатство.
Съставителят е избирал повече мензурални мелодии – хороводни, лазарски и на
буенец – в размери 2/4, 5/16, 7/16, 9/16 с оглед на тяхната обработка в приложение
в практиката на фолклорната хорова самодейност. Бавната безмензурна мелодия
изисква голям творчески опит, който е налице у редица наши композитори. Двете
безмензурни жътварски песни, включени в сборника, са добър пример, че и такива
песни подлежат на обработка и те ще бъдат ценен номер в репертоара на всеки
напреднал народен хор* Настоящият сборник съдържа обилен репертоар за
женски народни хорове с различна подготовка.
Същевременно нарочно внимание се отделя за
детско-юношески състави, като някои песни са аранжирани за тях. За да се
разнообрази пиесата и се ангажира максимално детския интерес, някои песни са
дадени със съпровод на оркестър или отделни инструменти: кавал, гъдулка,
гайда, цигулка, хармоника и др. Отделни пиеси за оркестър не са поместени в
сборника. Това ще стане вероятно в някое следващо издание, тъй като
добруджанският изворен материал предлага такава възможност. В осъществяването
на този сборник участват значителен брой от най-изтъкнатите композитори в
областта на народното хорово пеене. Всеки композитор влага в своята творба
личния си творчески стил, като се съобразява с особеностите на фолклорния
първоизточник. Набраните песни с техния подвижен ритъм или плавно изваяна
мелодична линия, с тематичното разнообразие, с по-лека или усложнена обработка,
ще намерят широко приложение в програмата на много народни хорове. Така
съставен, сборникът НАРОДНИ ПЕСНИ ОТ СИЛИСТРЕНСКИ ОКРЪГ представя подходящ
репертоар за народни хорове с различен състав и изпълнителско умение. Той е
ценен принос към делото за процъфтяване на българската хорова песен на
фолклорна основа.
Искам да имам това безценно издание. Има ли изгледи да се отпечата отново?
ОтговорИзтриване