На 21 април т.г.
Силистра за пръв път от 7 години бе домакин на проява на Фондация „Програма Достъп
до информация“, свързана с обучение семинар на тема „“. В него се
включиха близо 20 служители от общински и държавни институции (регионални звена на министерства и изпълнителни
агенции) от
област Силистра, сред които и представители на Областна администрация.
Основни лектори: д-р Гергана Жулева – изпълнителен директор
на ПДИ, адвокатите Александър Кашъмов – ръководител на правния екип на ПДИ, и Кирил
Терзийски. В работата на семинара участваха също Николай Нинов – ръководител
на координаторската мрежа, и журналистката Калина Грънчарова – областен координатор
за област Силистра. Д-р Жулева направи преглед на работата на Фондацията през
последните 20 години в качеството й на пионер и ветеран в неправителствения
сектор у нас, във връзка с ангажиментите на екипа с проблематиката по достъпа
до официални документи.
От изказването й станаха ясни няколко важни факта. В момента
111 държави по целия свят имат специално законодателство по достъпа до
информация, което е почти 4 пъти повече в сравнения с 1996 г. В България Законът за
достъп до обществена информация е от 1998 г. и е променян три пъти, като за
последно това е преди 2 години, когато влиза в сила задължението на
институциите да разясняват Закона на страниците си в интернет.
Нова „тема“ е създаването на системи за наблюдение на държавно
ниво, каквито има в някои страни, вкл. в съседни: в Сърбия – информационен
комисар, в Македония – комисия, в Турция – борд, и т.н., но засега не и в
България. Всяка година Министерският съвет на Република България прави доклад
за резултати от достъпа до информация, а Фондация ПДИ – рейтинги на различните
администрации след проучване на електронните им страници.
Началото на законодателството по достъп до информация е в
Швеция през далечната 1766 г., а продължението е много по-късно – през 1951 г.
в съседна Финландия, после в САЩ и т.н. За отбелязване е, че България е сред
първите на Балканския полуостров, но в момента е на 46-о място по прилагане на
закона, като минусът е липсата на държавен орган за наблюдение, координация и
контрол.
В категорията Рейтинг
на активната прозрачност на органите на местно самоуправление за 2016 г. в
област Силистра най-напред е община Алфатар (11 м.),
следвана от община Тутракан (66),
община Силистра (97), община Ситово (218), община Главиница (219), община Кайнарджа (239), община Дулово (245). В категорията Рейтинг
на активната прозрачност на областните администрации Областна администрация
Силистра е единадесета в подредбата. В категорията Рейтинг на териториалните органи в системата на изпълнителната власт най-добре
е представена РЗИ Силистра , която е на 75-о място от общо 151 институции,
следвана от РУО на МОН Силистра (81),
Областна дирекция „Земеделие“ Силистра (85), ОДМВР Силистра
(91) и др.
Развитието на международните стандарти стартира с резолюция
на ООН чрез призив за свикване на специална конференция и постепенно правото за
достъп до информация до делата на държавата и на местните власти влиза в
основата на всички свободи. В Съвета на Европа това право е формулирано за пръв
път през 1981 г. чрез нарочна т.нар. препоръка, после продължението е през 2002
г. с друга актуална и в момента препоръка, а през 2008 Комитетът на министрите
инициира Конвенция по достъп до официални документи (първа по рода си в света).
Тя обаче не е влязла в сила, тъй като е ратифицирана едва от 9 при необходими 10 страни членки на ЕС. България също е в списъка на нератифициралите, тъй като у нас отсъства орган, който да има специфичните административни функции и да инициира извървяването на задължителните стъпки до подкрепа на Конвенцията.
Тя обаче не е влязла в сила, тъй като е ратифицирана едва от 9 при необходими 10 страни членки на ЕС. България също е в списъка на нератифициралите, тъй като у нас отсъства орган, който да има специфичните административни функции и да инициира извървяването на задължителните стъпки до подкрепа на Конвенцията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар