В Силистра за пръв път бе проведен автосалон и конкурс за ретро автомобили „Дръстър“ с дефиле пред едноименния туристически комплекс на метри от река Дунав, домакин на проявата. Той е дело на Спортен клуб „Българска автомобилна слава“ с председател силистренецът родом Кристиян Желев, който е и директор на организационния комитет, и на БАК Ретро. Както и със съдействието на Община Силистра, на чийто празник Кръстовден бе посветен.
Кметът на общината д-р Юлиян Найденов, заедно с евродепутата Емил Радев, инж. Стефан Райчев - почетен консул на Румъния в България, Дончо Дончев - Пазарджик, бяха членове на журито с председател Борислав Зюмбюлев, също родом от Силистра, главен редактор на в. „24 часа“ София. Проявата има и своя Техническа комисия с председател инж. Марин Маринов от Варна, заедно с едни от най-добрите български реставратори, които в предварителен план са експертирали 33-те автомобила, поканени за участие в дефилето – основата на конкурса.
Хиляди граждани и гости на града видяха за пръв път в живота си едни от най-красивите автомобили в България, при това представители на редките и скъпи модели, произведени най-късно през 1986 г., защото изискването е представящите се автомобили да не са „по-възрастни“ от 30 години. Изпълненията на Градския духов оркестър и "хореографията" на очарователните момичета от Балет Б2 с ръководител Боряна Кьосева от Силистра, придружавали в ретро костюми собствениците на ефектните возила, създадоха неповторима атмосфера на територията на живописния Дунавски парк.
Журито даде оценки на автомобили в 8 класа, за да изведе за победители, както следва: довоенни закрити автомобили – „динозаври на пътя“ (BUICK SPECIAL SEDAN SERIES 40 от Констанца – Bogdan Coconoiu); довоенни открити автомобили – „вятър в косите“ (MERCEDES 170 V CABRIOLET – 1936 г., Ретро тим Перла); следвоенни туринг автомобили – „светът е голям“ (Mercedes 220 SE – 1956 г., Реставраторско студио на Кирил Николаев); следвоенни кабриолети – „пътуване към залеза“ (при голяма конкуренция TRIUMPH 2000 ROADSTER – 1949 г., Тодор Деляков от Поморие); спортни автомобили от 60-те-70-те години на 20-ти век – „силата се завръща“ (безапелационно победител е RENOBUILGARALPINE – 1967 г., Ретро тим Агресия – тотален оригинал, някога струвал 8,2 хил. лева, а днес – 100 хил. евро, с какъвто Илия Чубриков се е явявал на рали в Монте Карло и е печелил рали „Златни пясъци“); култови модели на 20-ти век – „когато мечтите се сбъдват“ (JAGUAR E TYPE – 1968 г., Валери Петрунов – наградата бе връчена от областния управител Стоян Бонев); автомобили от Източна Европа – „…нас червеното знаме роди ни“ (ГАЗ 13 ЧАЙКА – 1974 г., Ваня Антонова - председател на Дамски ретро клуб – автомобилът е от парка на някогашния Комитет за култура, но е возил и партийната деятелка и държавник преди 1990 г. Дража Вълчева – за отбелязване – килимчетата са с лика на Георги Димитров – лидер на Комунистическия интернационал); реплики, стринт и хот роуед – „полетът на фантазията“ (MERCEDES 220 – Кирил Николаев).
Специалните награди: награда на кмета на Силистра (ROLLS ROICE SILVER CLOUD III – 1964 г., Бончо Делчев), награда на публиката (FORD MUSTANG HOT ROD – 1964 г., Кирил Николаев), награда за най-автентичен автомобил (PEUGEOT 404 DIZEL – 1970 г., Ивайло Генов – силистренски автомобил със софийски екипаж) и Голямата награда на конкурса (JAGUAR MARK V – 1949 г., Георги Иванов).
В дефилето участваха автомобили от цялата страна и от Румъния – от производство през 1919 г. (FIAT 501) до 1986 г. (PORSHE 911), впечатлявайки със своята уникалност, изящество, финес и устойчивост на капризите на модата в автомобилостроенето. И най-ценното – повече от автомобилите имат своя „история“, дори и заради факти и легенди, свързани пряко или индиректно с личности от световния шоу бизнес: Марлене Дитрих (MERCEDES 190S), Елтън Джон (ROLLS ROICE SILVER SHADOW II), Джордж Харисън (ROLLS ROICE SILVER CLOUD III) и др.
Някои от колите са в прекия смисъл неповторими, защото сред участниците бе кола „BERLIET“ от 1928 г., която е сред двете, оцелели в годините в целия свят – другата е в музей в Лион, Франция. На близо 80 г. (от 1938 г.) е BUICK SPECIAL SEDAN SERIES 40 от Констанца, навъртял само 3 000 км.
Сред легендите са: CITROEN TRACTION AVANT 11 от Варна – един от първите в своя клас с предни предавания, съчетание между предвоенен дизайн и последващи революционни технологии; PONTIAK SILVER STREAK – също един от първите, но сред автоматиците; безспорен фаворит е проектираният преди Втората световна война TRIUMPH 2000 ROADSTER.
Сред легендите са: CITROEN TRACTION AVANT 11 от Варна – един от първите в своя клас с предни предавания, съчетание между предвоенен дизайн и последващи революционни технологии; PONTIAK SILVER STREAK – също един от първите, но сред автоматиците; безспорен фаворит е проектираният преди Втората световна война TRIUMPH 2000 ROADSTER.
Легендарен по „излъчване“, произход и качества е големият победител в силистренския парад - JAGUAR MARK V – 1949 г., първият с римски цифри в обозначението си, притежаващ и уникална тапицерия. Сред най-луксозните автомобили в парада бе произведеният през 1978 г. CADILAC ELDORADO BIARRITZ COUPE от Румъния, явяващ се за първи път на конкурс в България.
Екип от „Бояна филм“ бе специален гост на Силистра и на парада на ретро автомобили, престояли по алеите на Дунавския парк едно денонощие, ще направи филм за проявата, вписана по чудесен начин в настроението на град Силистра в навечерието на 14 септември, когато е празникът на града, възстановен през 1993 г.
За да зарадва гражданите и гостите му редом с фолк концертите на местните ансамбли „Добруджа“ и „Ритъм“, които предстоят на 12 и 13 септември от 18 ч., а преди тях е 17-ото издание на фестивала за шлагерни песни „Дунавски спомени“, обявено за 11 септември от 17 ч.. Ден преди празника - на 13 септември от 17 ч., е откриването на изложбата, подредена в Художествената галерия от Регионалния исторически музей, наречена „Силистра за България“, представяща града в годините на Възраждането през 19-ти век и в периода на „Новото време“. Навръх празника на площад „Свобода“ - 14 септември от 19 ч., ще свирят Група Б.Т.Р. и рок легендата Джон Лоутън.
Няма коментари:
Публикуване на коментар