събота, 8 февруари 2014 г.

Инж. Стефан Чайков: В новите договори с пътноподдържащите фирми коефициентът за зимно дежурство ще бъде намален от 0,6 на 0,3

5 Февруари 2014 | 16:24 | Агенция "Фокус"

Инж. Стефан Чайков: В новите договори с пътноподдържащите фирми коефициентът за зимно дежурство ще бъде намален от 0,6 на 0,3Снимка: Информационна агенция "Фокус"
Инж. Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” пред Агенция „Фокус” 
Фокус: Инж. Чайков, до момента как оценявате, как са се справили фирмите със зимната обстановка и с почистване на основни и второстепенни пътища?
Стефан Чайков: Пътноподдържащите фирми успяха да се справят с относително тежката ситуация, която се оформи в края на миналата седмица. Особено в Североизточна България положението беше изключително тежко. Там наваля сняг над 50 см, при скорост на вятъра над 100 км./ч. Независимо от това, с изключение на известни затруднения в Силистренска област, основните пътни артерии бяха доста добре разчистени, на необходимото ниво на проходимост, така че да не се налага да се обявява бедствени положения, да се прибягва до помощта на армията и т.н., както например беше в съседна Румъния. Вероятно на някои от местата, включително и поради тежките условия, са допуснати слабости от страна на пътноподдържащите фирми. До 10 февруари трябва да се представят сертификатите за работа през месец януари, а областните пътни управления представят и доклади, включително със снимков материал, за състоянието на пътищата и за действията на фирмите. Тогава вече могат да се предвидят санкции, ако някой някъде не си е свършил работата. Но пак държа да подчертая - ситуацията беше изключително тежка.
Фокус: Освен в Североизточна България, някъде другаде имаше ли по-съществени проблеми?
Стефан Чайков: Не, по другите пътища, специално през втория снеговалеж, нямаше съществени проблеми. Естествено, част от Старопланинските проходи, както е обичайно всяка година, бяха затворени временно. Например проходът Беклемето, който обичайно, се поддържа цяла зима затворен, бе отворен отново за движение, макар и с временно ограничение за тежкотоварните автомобили. Тази най-къса връзка между Ловешка и Пловдивска област бе възстановена. Останалите Старопланински проходи бяха с обичайните ограничени по отношение на тежкотоварния превоз. Естествено, на места се налагаше да се спира движението за известен период от време, за да се извърши ефективно почистване, но като цяло пътищата в страната бяха проходими.
Фокус: Може ли да обобщим: доволни ли сте от зимното поддържане до момента?
Стефан Чайков: Като цяло съм доволен. И при двете снежни ситуации фирмите успяха да се справят.
Тук бих искал да акцентирам върху два въпроса, по които доста се спекулира, включително и през последните дни. Единият от проблемите в Североизточна България е невъзможността по подписаните през есента на 2010 г. договори за текущ ремонт и зимно поддържане да бъдат монтирани снегозащитни съоръжения. Независимо от това, Агенция „Пътна инфраструктура” предприе мерки в рамките на възможното, на доброто желание на някои от фирмите, и в началото на зимата бяха монтирани на ключови места снегозащитни съоръжения. Тази година, за разлика от предходни, например на автомагистрала „Тракия” в участъците, където имаше монтирани подобни съоръжения, такива проблеми нямаше. Но държа още веднъж да подчертая, че това става само чрез добрата воля на Агенцията и на пътноподдържащата фирма, тъй като въобще не е предвидено преди четири години това нещо като клауза в договора.
Задължително ще изработим механизъм, който да ангажира пътноподдържащите фирми при настъпването на зимата, на определените места да се монтират такива огради. Най-големият проблем при почистването в България са снегонавяванията.
Другото, върху което държа да отбележа, е че се твърди, че Агенцията е похарчила за периода декември – януари 15 млн. лв. едва ли не - така на вятъра. Това не отговаря на истината. Първо, защото през цялото това време са извършвани обходи, определени поддържащи действия, опесъчаване на пътната настилка и т.н. Но независимо от това, аз вече имах възможност няколко пъти да го заявя, че такива са ангажиментите, които са поети преди четири години в договорите. Коефициентът за зимно дежурство е 0.6, т.е 60 % от стойността за работа. Не случайно, в новите договори, които подготвяме да обявим в най-скоро време, този коефициент ще бъде намален наполовина точно, за да няма спекулации в тази връзка, че видите ли, когато се дават дежурства, едни пари се хвърлят на вятъра. За сметка на това, ще увеличим коефициентите, които са за работа. Някои от коефициентите ще станат и по 1.5, така че действително като свърши зимата, да можем да кажем на фирмите, които са се занимавали с пътно поддържане са платени реалните пари за работата, която са извършили.
Фокус: Договорите са четиригодишни и преобладаващата част изтичат тази година, нали така?
Стефан Чайков: На практика всички договори изтичат през тази година, дори и някои, които са сключвани на по-късен етап, а не през есента на 2010 г., са сключвани за срокове, които да гарантират, че сега до есента на 2014 г. нявсякъде ще има нови договори.
Фокус: В новите договори нещо друго предвиждате ли, с което да подобрите работата за зимното поддържане, освен това, което споменахте?
Стефан Чайков: Това са ключовите въпроси. Единият е за защитата от снегонавяванията и другият е за осигуряване и на администрацията, и на фирмите гаранция, че за реално извършена работа, ще се платят реалните пари, без да има спекулации и възможности за интерпретиране, дали парите за дежурства са малко или много. Ние сме направили своите калкулации. Нещата са консултирани с браншовите организации и коефициентът от следващите договори вместо 0.6 ще бъде 0.3.
Фокус:За снегонавяванията, ако може само да Ви върна малко на това, което вие споменахте. Как е било допуснато това, което казахте?
Стефан Чайков: Не мога да Ви кажа защо, когато са сключвани договорите през 2010 г., никой не е предвидил механизъм в договора за съоръжения на местата, където има потенциална опасност от снегонавяване, а те се знаят от 30 години.
Фокус: На Сливен на Петолъчката например, има ли такива?
Стефан Чайков: Не няма, в нито един договор няма предвидена възможност за монтаж на такива огради. Всичко, което е направено тази година, е единствено благодарение на усилията на администрацията и добрата воля на някои от фирмите.
Фокус: Според Вас, на некомпетентност ли се е дължало или на какви други причини?
Стефан Чайков: Аз съм експерт. Коментарът, който ме карате да правя е малко политически.
Фокус: Спестени ли са средства от по-топлата зима и къде ще ги инвестирате?.
Стефан Чайков: По предварителна оценка, тези средства са около 8.5 млн. лв. към настоящия момент. Аз поех на няколко пъти ангажимент, и сега го потвърждавам, че между 10 и 15 април, когато ще се получат последните сертификати за зимното поддържане, ще направим пълен анализ, ще представим пред обществеността какви пари са платени, колко са спестени от бюджета от 60 млн. лв. Още веднъж искам да подчертая, че той е предварителен. Той не е фиксиран като твърда сума и възнамерявам да представим на обществеността подборна информация къде ще бъдат инвестирани икономисаните средства.
Фокус: Накрая няколко думи за вчерашния участък Кърджали – Подкова, който открихте, да ни кажете за неговото значение?
Стефан Чайков: Специално за региона на Източните Родопи, това е изключително важен проект, защото гарантира на цялата област директен достъп до едно от най-големите пристанища на Егейско море – Александруполис. Времето за пътуване от Кърджали до границата, само в България, се скъсява с 12 минути. Обектът се финансира от Оперативна програма „Транспорт” за около 54 млн. лв. Включва 8.5 км рехабилитация на съществуващ път, плюс 24 км изцяло ново трасе със 6 мостови съоръжения и 9 кръстовища, които гарантират достъп на всички общини по направлението на пътя. Реално основната функция като на всеки друг път е да подобри транспортната достъпност и в същото време съм абсолютно убеден, че ще увеличи и туристическия поток в този регион, който знаем, че е пълен с археологически паметници и редица други възможности за туризъм. Очаквам засилване на трафика, който там в момента е около 4 хил. превозни средства на денонощие и респективно подобряване на условията на икономическа дейност и въобще на живота на хората.

Денка КАЦАРСКА

Няма коментари:

Публикуване на коментар