През
2012г. само 1,5% от населението на възраст между 25 и 64 години е използвало
възможността за учене през целия живот. Чрез Националната стратегия ще намалим
негативните резултати, отбеляза министърът на образованието и науката
Постигането
на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж е основното направление на
приетата днес от Министерския съвет Национална стратегия за учене през целия живот
2014-2020 г. Това обяви министърът на
образованието и науката Анелия Клисарова на пресконференция след
правителственото заседане. Проф. Клисарова изтъкна, че Стратегията е разработена в отговор на две сериозни
предизвикателства. От една страна това е тежката икономическа криза, а от друга
- безработицата и недостигът в предприятията на хора с нужната квалификация. „Необходимо е образованието да отговаря на
потребностите на бизнеса и на икономиката“, подчерта министърът. Също така
проф. Клисарова обърна внимание, че бързото развитие н технологиите води до
възникване на нужда от нови професии, умения и възможности.
Министърът цитира данни на НСИ, според които през
2012 г. само 1,5% от населението на възраст между 25 и 64 години е участвало в
т.нар. формално и неформално образование и е използвало възможността за учене
през целия живот. За сравнение – в развити европейски страни този процент варира между 10% до 18%, а при някои достига дори 30%.
„Чрез тази Стратегия ще успеем да намалим негативните резултати и ще постигнем
по- качествена и ефективна национална система за образование и обучение не само
на учениците, а и на възрастните хора“, каза министърът.
Министър Клисарова изтъкна четирите основни принципа, на които е основана Националната стратегия.
На
първо място това е прилагането на образователен подход, който подпомага
развитието на всички учещи, допринася за изграждането на мислещи, можещи и
инициативни личности. Вторият принцип се отнася до
повишаването на качеството на образованието и обучението. На трето място министърът
посочи осигуряването на образователна среда с равнопоставен достъп до учене
през целия живот за активно социално включване на всички граждани. Четвъртият принцип е свързан със
стимулирането на образованието и обучението съобразно потребностите на
икономиката и промените на пазара на труда.
Проф. Клисарова обясни, че ще бъде създаден Национален съвет за учене през целия живот,
който ежегодно ще изработва планове за действие и изпълнение на стратегията. Ще
се извършва и годишен мониторинг за
определяне степента на изпълнение и проследяване на ефективността.
Предвижда се и план за взаимодействие,
тъй като в стратегията участват както други министерства, освен МОН, така и
неправителствени организации. В Националния съвет ще има представители на
правителствени, неправителствени организации, работодатели, образователни
центрове.
По отношение на финансовите средства за
Стратегията министърът отбеляза, че източниците ще бъдат - държавния бюджет,
ЕС, особено по програма „Еразъм“, структурните фондове, както и други.
На
въпрос какви специалисти се търсят на пазара, министър Клисарова каза, че е
възложено такова проучване да се направи по региони. Като цяло тя отбеляза, че
има недостиг на лекари, на инженери, на асансьорни техници, заварчици и
стругари.
Няма коментари:
Публикуване на коментар