Фани Давидова, ПДИ
Фани Давидова |
Клише или не, парламентарните избори са важен момент в живота на едно демократично общество. Това е моментът, в който можем да изберем кой да ни представлява и съответно кой ще ни управлява. Това е моментът, в който можем да изберем определен път на обществено развитие и този избор ще се отрази върху всекидневието на всеки от нас, независимо дали ни се вярва или не.
Тук ще направим опит да опишем категориите официална информация, която следва да бъде задължително публикувана от ангажираните с изборния процес държавни институции. Ще посочим и някои категории информация, която макар да не е задължителна за публикуване, представлява интерес за избирателите и е от значение за техния информиран избор.
Информация преди изборите
1. Информация за участващите в изборите политически партии (ПП).
Предизборни платформи и кандидатски листи
Пълният списък с регистрираните за участие в изборите партии и коалиции, както и поредния им номер в интегралната бюлетина е публикуван на интернет страницата на Централната Избирателна Комисия [1] (ЦИК). Няма нормативно установено задължение за публикуване на предизборните платформи, но самите партии имат очевиден интерес техните предизборни обещания, обективирани в платформите, да бъдат максимално широко разпространени.
Основните гаранции за публичност на дейността на ПП са дадени от Закона за политическите партии (ЗПП). Той задължава регистрираните партии да поддържат интернет страница. Макар това задължение да не е разписано в отделна норма, то се извлича косвено от разпоредбата на чл.29,ал.4 от ЗПП, в която партиите са задължени да публикуват на интернет страниците си регистрите с постъпилите в партията дарения.
На сайтовете на всички партии можете да откриете както предизборните им платформи, така и кандидатските им листи във всеки избирателен район. А пълният списък с кандидатските листи по избирателни райони и регистрирани политически партии може да бъде открит на страницата на ЦИК [2].
Финансиране на партиите
Подробна информация за финансирането на ПП има на страницата на Единния електронен регистър по Изборния Кодекс [3] (ЕРИК). Основната цел на регистъра е да осигурява публичност и прозрачност на финансирането на предизборните кампании. Всеки гражданин може да открие в него цялата информация за партиите, коалициите от партии и инициативните комитети, участващи в съответния вид избори, която те са подали в Сметната палата. При нарушаване на изискванията за финансиране на предизборната кампания – например, неподаване на банкова сметка, неподаване на отчет, неспазване забраните за финансиране на кампанията, на лицата, които представляват партията, коалицията или инициативния комитет, се налага глоба от 5000 до 10 000 лв.
2.Информация за парламентарно представените партии
Обикновено партиите - предишни участници в парламента - се кандидатират и на следващите избори. За това какво обещават те дават представа предизборните им платформи и изобилните им медийни участия. Точна и конкретна оценка на свършеното от тях до този момент обаче, можете да направите след като прегледате интернет страницата на Народното събрание. Там е публикувана подробна информация за всички парламентарни групи. От публикуваните стенограми на парламентарните заседания можете да си припомните как всяка парламентарна група е гласувала по конкретните законопроекти. От публичния регистър на внесените и приети законопроекти [4] изберете един приет закон от особено значение за вас, прегледайте кой е вносителят му, как са текли дебатите по него и какво е било гласуването. Това е удобен начин да прецените как дадена партия и членовете й постъпват на конркетно ниво.
3. Информация за отделни кандидати
Каква информация можем да открием за участниците в кандидатските листи? В публичния регистър към Сметната палата [5] се публикуват декларациите за имущественото състояние на членовете на ръководните и контролните органи на всички политически партии участници в изборите, както и имената на лицата, които съгласно устава представляват политическата партия.
За кандидатите, участвали и в предходното Народно събрание, допълнителна информация можете да получите също от сайта на Парламента в секцията „Народни представители” [6]. Можете да научите колко и какви законопроекти е внесъл всеки бивш народен представител и настоящ кандидат в изборите, в колко и какви комисии е участвал, какво е било участието му в ежеседмичния параментарен контрол. За присъствието по време на парламентарните заседания на всеки народен представител можете да направите справка в т.нар. регистър на неоправданите отсъствия [7].
4. Информация за предизборната кампания
С цел да осигури равнопоставеност на участниците в изборите, Изборният кодекс (ИК) съдържа специални норми, отнасящи се до провеждането на предизборната кампания в медиите. Съгласно чл. 138 от ИК трябва да предоставят едни и същи условия и цени на всички регистрирани участници в изборите. Всички доставчици на медийни услуги са длъжни да обявяват на интернет страницата си пълното съдържание на договорите, сключени с всички регистрирани за участие в изборите партии, коалиции от партии и инициативни комитети, в срок до три дни от подписването на договора.
5. Информация, публикувана на страницата на Централната избирателна комисия
Освен информация за регистрираните за участие в изборите партии, съгласно изискванията на Изборния кодекс, ЦИК поддържа на сайта си няколко публични регистъра [8]. Това са:
Регистър на наблюдателите – той съдържа подробна информация за всички български неправителствени организации, чиито представители или посочени от тях лица са регистрирани като наблюдатели, има информация и за чуждестранните организации, и за наблюдателите - представители на Европейския парламент, на чуждестранни парламенти, както и на други чуждестранни партии, движения и лица, поканени чрез Министерството на външните работи.
Регистър на агенциите за социологически проучвания – в него са посочени всички регистрирани по реда на Изборния кодекс социологически агенции, които ще извършват проучвания в изборния ден.
Регистър на жалбите – в него на основание чл. 26, ал. 1, т. 22б от ИК са публикувани пълните текстове на подадените жалби до ЦИК, както и решенията по тях.
Провеждането на разяснителна кампания за гражданите е сред правомощията на ЦИК, разписано в ИК, чл.26,ал.1, т. 25. В изпълнение на това, на своята страница, комисията е публикувала 3 видеоклипа [10], разясняващи вида на интегралната бюлетина и начина на гласуване, както и как да направим проверка в избирателните списъци. В допълнение към самите клипове ЦИК е публикувала и разяснителни материали за гласуването в чужбина, начина на гласуване на хората с увреждания и др. Публикувани са също и линкове, чрез които гражданите могат да направят проверка в избирателните списъци и избирателните секции.
Информация по време на изборите
Съгласно изискванията на ИК и по-конкретно чл. 136, резултати от допитвания до общественото мнение по повод на изборите не могат да се огласяват под каквато и да е форма 24 часа преди изборния ден до обявяване края на изборния ден на територията на страната.
Относно социологическите проучвания, изборният кодекс е предвидил няколко изисквания към агенциите. В изборния ден проучвания могат да извършват единствено регистрираните в ЦИК агенции, но само извън избирателните секции чрез интервю с гласували избиратели без да се създават затруднения за изборния процес.
Новият изборен кодекс предвижда задължителна публичност на информацията за възложителя и финансирането на съответното проучване. Всяко огласяване на резултати от допитвания до общественото мнение или на социологически проучвания по повод на изборите, извършено чрез медийна услуга или по друг начин, трябва да съдържа информация за възложителя на допитването или проучването, агенцията, извършила допитването или проучването, и източниците на финансирането му. Лицата, които провеждат допитвания или социологически проучвания по повод на изборите или огласяват резултати от тях, не могат да се позовават на служебна, търговска или друга защитена от закон тайна.
Информация след изборите
Първите резултати от социологическите проучвания могат да се оповестят след 20.00 часа на изборния ден. Съгласно чл. 260, ал.1 от ИК, Централната избирателна комисия следва да обяви резултатите от гласуването по следния начин: получените гласове и разпределението на мандатите не по-късно от 4 дни след изборния ден, а имената на избраните народни представители - не по-късно от 7 дни след изборния ден.
За първи път на предстоящите избори, гражданите ще получат допълнителен „бонус“:
Паралелно преброяване
Пет от регистрираните за участие в изборите партии, подписаха споразумение за паралелно преброяване на гласовете.
Преброяването ще бъде извършено от Института за публични изследвания и консултации SORA - австрийска организация, специализирала в методологията в областта на изборите, политологията и социологията. SORA ще даде прогнози и резултати незабавно след изборите на английски и български език. Първите прогнозни резултати се очакват на 12 май между 22:00 и 24:00 часа българско време (19:00 – 21:00 GMT) и могат да бъдат видени на официалния сайт на SORA: http://www.fairelections-bulgaria.eu/bg/.
Няма коментари:
Публикуване на коментар