Наскоро в СБЖ се проведе
дискусия на тема „Герои и антигерои в българската журналистика”, заедно с
Фондация „Фридрих Еберт”. Основни докладчици по темата бяха проф. Милко Петров от СУ „Св. Климент Охридски”, водещата Лора Крумова от БиТиВи и
журналистът Илия Вълков от Дарик радио. Техни събеседници – журналисти от
няколко столични телевизии, както и колеги от Бургас, Варна и Силистра.
Дискусията откри Снежана Тодорова, изп. длъжността председател на СБЖ.
Първите зададени въпроси
в дискусията: „Тези, за които пишем, пример ли са? Футболистите, певиците и
героите от риалити форматите ли са основните герои в медиите, които са лицата
на държавата, възпроизвеждащи границите в поведението? Доколко добротворната социалност
властва? На кого отдаваме любовта си като слушатели, зрители и читатели?” Според
проф. Милко Петров,„Медиите трябва да изберат – посредник, огледало ли са или
трансмисия?”
Илия Вълков: „Медиите
щитове на финансиращите ги ли са? Те копринени кърпи за лъскане на партиен
имидж ли са или придатък на бизнеса? Цензурата и автоцензурата –
журналистическа интерпретация?” По повод неговото изказване станаха актуални и
темите: самокритичност, саморегулация и самооценка. Вълков прогнозира засилване
на изявата на СБЖ и други организации. Според него е изтънена границата между
медиите, властта и бизнеса, довела до смущаващи отношения между журналисти и
политици. Все повече са безкритичните медии и журналистите с ниска политическа
култура. Прави впечатление, че едни и същи лица са във всички телевизии,
превърнали се в „говорещи глави”. Те произвеждат скандали или отклоняват
вниманието на аудиторията от определени социални проблеми. Сериозно е
настъплението на „политическото” в медиите, целящо повишение на рейтингите им.
Включително и в почивните дни – събота и неделя, в програмите им има тежки
политически формати.
Йордан Георгиев:
"Интересен е феноменът с политизацията на българското общество - колкото
повече политика в медиите, толкова повече са объркани избирателите и не отиват
да гласуват; и все искат нови и нови лица в листите, а не ги подкрепят в реални
избори."
Лора Крумова:
„Ситуацията е патова. Показващите позитивни истории са наказани, а показващите
друго – „награждавани” с рейтинг.” Медиите се съобразявали с публиката. Тежка е
медийната среда. Медиите имат обществени функции, но функционират като частна
фирма, която, за да е на печалба, трябва да има рейтинг, т.е. да доказва
гледаемост."
В дискусията бе
въвлечена и темата за т.нар. риалити формати, в които виреят особен тип хора.
Антураж от „звезди” обикаля форматите и телевизиите. В тях влиза и политиката.
В нея журналистите също влизат пряко, излизайки от ролята си на морални
компаси. От 3-4 години е промяната в медийната среда. Скандалът е основен
момент, което изисква дори в сутрешните блокове подбор на участници, носители
на папки с документи и компромати.
Антигерой ли е
българската интелигенция в медиите у нас? Това също бе въпрос за дискусия.
Смята се, че тя се е самоотграничила от проблемите в обществото и не изразява
мнението си по тях. Приела е ролята на пасивна безкритичност, скривайки
се удобно във фотьойла, наметнала омерзението си.
Розита Попова, член на
УС на СБЖ: „Медиите като „четвърта власт” забравиха да бъдат посредници, а
превърнаха скандала и клюките в критерии за успешно свършена работа.
Както всяка аудитория търси своята телевизия, така и всяка телевизия може да
възпита своя аудитория.” В тази част от дискусията се сподели, че модерни
станаха социалните мрежи като форма за общуване и за естетически въздействия. В
условията на безкрайна чалгизация на обществото. За да се стигне до прозрението:
„Сегашното младо поколение е повече информирано, но по-малко знаещо. У нас през
40-50 години извършваме революции и всичко започва отначало.”
Проф. Маргарита Пешева:
„Медиите са болни колкото цялото общество. В някои от тях има изключителна
тенденциозност. Наскоро една телевизия се обърна на 180 градуса.” Наблюдавала
се своеобразна телевизионна шарада (б.а.-загадка,
чиято цел е познаване на определена дума или съчетание от думи). Журналистът сам се е превърнал в антигерой. Не се знае къде свършват
журналистическите и къде почват платените предавания. Вижда се обаче, че
риалити форматите са станали негативен бранд (б.а.-марка) на телевизиите.
Поставена бе и темата за собствеността на медиите. Участниците са
категорични: „Не
може собствениците да ги държат чрез офшорки, т.е. чрез компании, регистрирани извън юрисдикцията на
територията, в която протичат основните им стопански дейности”.
Доц. Георги Калагларски, член на УС на СБЖ: „Има перспектива за
регионалните медии на хоризонта, личи от проучване на студенти от Варненския
свободен университет и на колегите им в Бургас. Предвижда се засилване на интереса на
регионалните социални общности към своите медии по места.” Припомнен бе
европейският девиз „Мисли глобално, действай локално”. Развитие на регионалната
медийността прогнозира и проф. Пешева в контекста на активирането на
регионалната медийна култура.
В дискусията по
естествен път си стигна и до темата за финансиране на медиите. „Телевизията и
всяка медия са икономическа структура, развиваща бизнес”, е общото заключение
на участниците. На практика медиите не продават пространство, а аудитория.
Прекалено много е натоварена медийната среда, докато аудиторията е малка на
фона на социалната характеристика. Изводът: обществените ангажименти на медиите
остават на гърба на държавата, която трябва да плаща за това. Нещо като
„социална поръчка”, каквато е имало в миналото.
Според публикация в сайта на СБЖ: "Девет препъни камъка има в българската журналистика: Собствеността - на практика деформира медийната среда, която се използва като щит за защита на интереси или "като копринена кърпа" за лъскане на партиен имидж. Финансирането на медиите - чрез държавата и европейските фондове. Цензура и автоцензура - много устойчиви показатели, разрастващи се, ограничаващи журналистическите интерпретации. Саморегулация и самооценка в медиите - тук бе подчертано, че СБЖ може да има своята незаменима роля. Наличие на безкритични медии с ниска обща култура - за пример бе дадена пресконференцията на президента Плевнелиев, когато след провеждането й журналист пита експремиера Борисов как оценява президента, "защото Вие го направихте човек" - недопустимо! Премахване на границите медии-политика-бизнес. Появата на едни и същи лица по екраните, "говорещи глави", които или просто отклоняват вниманието от актуални проблеми, или подготвят почва за събития. Появата на протестни групи срещу медии - индикатор,че има недоверие сред обществото от начина на работа в медиите. Превръщането на политиката в инструмент за медийно присъствие и навлизане на медиите в политиката - доказват го тежките политически формати." Семинарът дискусия на
СБЖ бе поредният в дейността на най-голямата журналистическа организация в
България. При това в партньорство с Фондация Фридрих Еберт”, с която
журналистическата гилдия общува повече от 30 години.
Няма коментари:
Публикуване на коментар