Партньори от пет европейски страни се събраха в Люксембург,
за да обсъдят създаването на педагогически инструмент за елементарно смятане.
На 8 и 9 октомври 2015
г. в гр. Мертерт се проведе работна среща на 7 партньори от пет страни –
Франция, Люксембург, Белгия, Германия и България, които работят по европейски
проект по програма ЕРАЗЪМ + към Агенция ЕРАЗЪМ
+ Франция – сътрудничество в областта
на иновациите и обмен на добри практики, стратегически партньори за
професионално образование и обучение. Целите на проекта „Операция смятане в Графовил“ са свързани с развиване на основни умения, използващи
новаторски методи.
От българска страна
участваха представители на Професионална гимназия по строителство „Пеньо
Пенев“. В условията на глобализация и икономическа криза все по актуален и значим е проблемът за езиковата и
математическата неграмотност сред подрастващите, а образованието все повече се превръща в приоритет за всички държави по
света. Така че пред нас стои
въпросът с кого се съизмерваме - дали отчитането на качеството на образованието
в рамките на нашата страна е достатъчно, или вече трябва да се сравняваме с
много други държави по света. Според проучване на PISA, направено през 2012, се установи, че елементарното смятане не се
владее добре. 22,4% от френските ученици
са "под нивото 2 "(елементарно смятане в началното училище),
Люксембург 24,3%, Португалия 24,9% и България 43,8%.
Цифрите, посочени
по-горе, са достатъчно красноречиви,
така че наистина се налага необходимостта от разглеждане на проблема със смятането по начин, различен от
този на традиционния модел в училище, тоест във връзка със специфични ситуации
от ежедневното и професионалното
общуване и с възможност да се
практикува този нов начин индивидуално.
Еднакво немислимо е да се "мине" във всекидневния живот, без
да се научиш да четеш, както и без да знаеш да смяташ, а ние сме склонни да
омаловажаваме математическата неграмотност, защото тази некомпетентност е по-малко очевидна от
езиковата грамотност.
Педагогическият
инструмент, който ще бъде създаден, представя в реални ситуации полезността на математиката в ежедневния, училищния и професионалния живот посредством симпатични герои, с много
чувство за хумор.
От около петнадесет
години Асоциацията с нестопанска цел
Евро Кордиал и нейните партньори създават инструменти за приложение на базовите
компетенции в педагогическите практики. Имат над 20-годишен опит в областта на
международното сътрудничество. Спечелените от тях проекти и създадените
педагогически инструменти, намират широко приложение в редица европейски
страни, включително и в България:
„Ресторант Венеция“ – за усъвършенстване на езиковите умения; "900 упражнения за професионална
комуникация"; "Умения за откриване" – развиване на логическо мислене. И в контекста на
професионалното ориентиране, два педагогически инструмента: един за запознаване
с различни професии "100 професии, представени от хора, които ги
практикуват“, а другият, който дава възможност на младите хора, включително и на
неграмотни, да се ориентират чрез снимков материал :" Zoom, to
choose "
Този набор от педагогически
инструменти обхваща 4 от 8-те ключови компетентности. Липсват такива за
решаване на проблеми в смятането, които обхващат и две други умения:
цифрови умения и основни математически
компетенции. Оттук идва и идеята за създаване на настоящия педагогически
инструмент. Ще бъде направена дигитална версия, използваема на компютър,
таблет, но и също на хартиен носител за тези, които все още не притежават
собствени или не умеят да работят с
цифрови средства, или за използване в класната стая. Неговата значимост е в
това, че ще бъде достъпен и за тези, които не притежават и елементарни умения
за смятане, а това го ще го направи широко приложим и удобен за използване в различни ситуации. Ще бъде предназначен за
масова употреба и безплатно разпространяван чрез Интернет.
Няма коментари:
Публикуване на коментар