Фотоспомени от ТИД 56 |
На 19 август 60-ияат юбилеен
тур на ТИД навлиза на територията на Крайдунавска Добруджа, за да бъде два дни
по-късно в предпоследната си спирка – Ветрен, където по традиция домакините от
община Силистра, кметство Ветрен, БФТ и БТС организират едно от най-запомнящите
се посрещания на участниците в регатата. Тържествени слова, два вида чорби – бобена и
рибена, концерт и веселие за
всички влизат в предварителния дневен ред. Сред изненадите е и юбилеен плик,
издаден по идея на Христо Христов, секретар на Филателно дружество „Димитър
Дончев“ – Силистра, финансирана от благодетели, преценили, че юбилеят трябва да
остане във филателната история.
„ТИД е най-голямата
магистрала на Обединена Европа“, каза преди години Георги Каневчев като
ръководител на най-голямата в света водна регата в света от Инголщадт до
Силистра. ТИД или „Tour International Danubien“ е ежегоден гребен поход по
река Дунав, който преминава през почти всички крайбрежни страни по течението на
реката – Германия, Австрия, Словакия, Унгария, Югославия и България. В
продължение на близо два месеца участниците в него преминават около 2 020 км.
Маршрутът е разделен на етапи, като във всяка Дунавска страна има по един етап.
Някои участници преминават цялото разстояние, други само отделни етапи, според
желанието и възможностите им.
Началото на международната
туристическа регата ТИД е поставено през 1955 година в Чехословакия, когато
група ентусиасти решават да направят пътуване по Дунава – тогава с тежки
дървени лодки. Групата стига по реката чак до Будапеща. Унгарците са впечатлени
от инициативата и се присъединяват в това пътуване. Към тях по-късно се
включват техни съмишленици от Австрия и Германия и така се учредява официално
най-голямата международна гребна регата по Дунава.
За България началото е през
1964 г., когато на техническата конференция на ТИД има български представител –
Георги Любенов- Галата. Сред първите български ентусиасти са още Ясен Ясенов,
Андрей Мирчев. През следващата 1965 година ТИД влиза на Българска територия до
Видин, като спирките са само две: Ново Село и Видин, а българските участници
само четирима. Те се включват от Белград до Видин, като през половината
разстояние догонват похода, поради закъснение при издаването на паспортите им. През
1966 г. вече се говори за пълен български етап, като ТИД стига до Русе, а през
1969 г. маршрутът е продължен до Силистра, където е и последната му официална
спирка до днес.
Тази година регатата,
обявявана като най-дългата в света, започна на 20 юни в Германия – Инголщадт, и
ще завърши на 22 август в Силистра, където е т.нар. прощално парти,
предшествано с традиционна среща при кмета на Силистра с ръководителите на
различните страни участнички.
На 23 август е
продължението до делтата на река Дунав в Черно море. ТИД 60 е включен и в Държавния спортен календар за
2015 г. на Българска федерация по туризъм. Регата започна прехода в
българския участък на реката на 8 август от Ново село, като целият преход в
български води е общо 509 километра.
Какво знаем или не знаем за ТИД? Това е гребен
поход (наричан също регата) по река Дунав, представляващ 2,5-месечно
пътешествие с багаж. От 1969 г. насам сегашният маршрут започва
винаги в края на юни от Инголщат в Германия и след 2 516 км приключва край
Черно море в средата на септември в канала
Св. Георги (Румъния). Броят на
участниците варира от година на година, както и в отделните етапи, но винаги е
трицифрено число. Официалният език на ТИД е немски (писма, кореспонденция,
протоколи и др.) Определени са различни за различните страни парични вноски
като символичен принос за подкрепа на организациите, които зависят от
собствената инициатива на всяка страна-членка и от доброволните сътрудници.
Участниците могат, след предварително
уведомяване, да започват състезанието от и да го завършват на всеки от
планираните къмпинги. Всеки може свободно да планира графика и в ежедневните
етапи. Необходимо е да бъдат направени ежедневни маршрути (преходи) между 20 и
60 км, независимо от климатичните условия (горещина, дъжд, буря). В случай на
здравословни проблеми се препоръчва отказ от участие. Добре съставено, цялостно
и висококачествено оборудване е основно изискване за участие в регатата.
Организатори на
най-голямата международна регата по Дунава, за българския участък на похода, са
Българската федерация по туризъм и Българския туристически съюз. Градовете
домакини на регатата по българския дунавски бряг също подпомагат ТИД,
осигурявайки за участниците необходимата инфраструктура, безплатна храна,
охрана и медицинска помощ, а понякога и културна програма. Изборът на спирките
по брега не е случаен – местата са емблематични, с определено
културно-историческо значение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар