петък, 3 юли 2015 г.

Кен Хенсли в Тутракан: Вдъхновението ми за музиката идва от Бог и единствено той ще ми каже кога да спра да пея, но не и сега…




Часове след джулая край брега на река Дунав Тутракан авторът на вечната песен „Джулай морнинг“ Кен Хенсли се срещна с журналисти от Крайдунавска Добруджа – по тяхно желание и със съдействието на кмета на Тутракан д-р Димитър Стефанов, и с превода на Николай Крачанов. По традиция медийните спецове питаха госта от това какви впечатления има от града, каква кухня харесва – дори дали е ял качамак, за да възкреси спомен в гените си с румънска кръв, наследство от предците му; през идеята да сподели дали и на Запад музикантите са унижени с малки пенсии.
И още: как живее във ферма с 300 овце, 20 котки и 15 кучета; какви песни пише след тези 300 за близо 50 години, включително и веднъж годишно в часовете на зазоряване; и накрая – черешката на тортата – да си признае какво го очаква занапред в реализацията на поредните му творчески планове. И всичко това в дните преди поредния му рожден ден, който ще празнува в дома си в Испания в компанията на семейството си, на братята и сестра си, които ще му дойдат на гости специално от Великобритания.
Уикипедия: „Кен Хенсли  е британски рокмузикант –пианист/клаварист и вокал, роден на 24 август 1945 година в Лондон, Англия. Има трима братя и една сестра. През 1955 година, семейството се премества в Стивънейдж Хартфордшиър, където през 1960 година във фабриката „The Mentmore Pen Factory“е първото му изпълнение. Преди това на 12-годишна възраст започва обучението си да свири на китара. В последвалите години свири с няколко местни фирмирования, като с една от групите дори записват няколко песни, но записите понастоящем са изгубени.

През 1965 година, Хенсли губи интерес към соул музиката и формира групата Тне Ждая, заедно с китариста Мик Тейлър, който по-късно ще стане известен с работата си с Ролинг Стоенс. Хенсли е автор на по-голямата част от песните. Той свири на хамонд орган, поема и вокалите. По онова време музикантът застава над клавишите по стечение на обстоятелствата, тъй като Тейлър свири на китара. Тогава все още никой не предполага в колко влиятелен музикант ще се превърне с изпълненията си точно на хамонд органа. През 1968 година, The Gods подписват договор с компанията „Columbia Records“ и записват два албума и няколко сингъл плочи.
Името на Кен става световно популярно като член на т.нар. класически състав на рок групата Юрая Хийп от 1970-те години. Той е автор или съавтор на повечето от превърналите се в класически композиции, песни на групата, сред които и „Юлско утро“ и др. Всичко това превръща Хенсли в една от най-значимите фигури в историята на рок музиката. От 1980-те години насам музикантът се отдава на солова кариера. През последните години гостува в България за съвместни проекти и концертни изпълнения с българските рок групи Сънрайз и Б.Т.Р.“
И така: „Чувствам се прекрасно в Тутракан. Където и да отида по света, винаги сравнявам мястото с хората, които срещам там. От първата минута, в която пристигнах тук, разбрах, че съм свързан с хората, които срещнах, а да се свързвам с хората за мен това е бизнес. Това го правя чрез моите песни и чрез представления. Тук се отнасяха много добре с мен и се насладих на цялото това време, което прекарвам в Тутракан.
Храната беше великолепна. За първи път в живота си вкусих патешка супа, ядох и риба. Концертът тук беше прекрасен. Видяхме усмихнати и щастливи лица. Хора пееха песните ми, което е невероятно…Мисля, че може би много градове покрай поречието на р. Дунав си приличат. За да бъда честен, за мен това преживяване е нещо ново тук. Един-единствен път изнасям концерт в 5 часа сутринта. Мога да сравня тези концерти, които правим на „Джулай морнинг“ с миналогодишния, защото всичките се случват в 5 и половина часа сутринта.
…Ще съм много щастлив, ако г-н кметът ме покани отново тук следващата година. Не съм сънувал точно този концерт. Бях си планирал в съзнанието как точно ще протече, но не мога да кажа, че е било сън, а просто визия. Моите родители и двамата са музиканти. Майка ми е пианист, а баща ми е един прекрасен певец, който свири на хармоника. Не бяха професионалисти, но винаги вкъщи е имало музика, поради което тя е в кръвта ми. Много бързо навлезе в живота ми още, когато бях на 11 години. Така получих музикален подарък от майка си, но имам и инженерните ръце на баща си. Имам проблеми с дебели си пръсти да свиря за пиано, затова за мен това е предизвикателство. Аз пиша песни постоянно. Изглежда, че най-известните песни, които съм написал, са песни от преди 40 години. Предполагам, че е така, защото преди 40 години, много от моите песни бяха забранени – в Съветския съюз, например. Тези песни означават много за хората.
…Мисля да напиша още 11 песни. Едната ще бъде със заглавие „Януарска сутрин”, другата „Февруарска сутрин”, така че да мога да идват 12 пъти тук годишно. Това е добра идея.  От цялата група „Юрая Хийп” е останал един – единствен човек – Мик. Той използва името. Пее моите песни и си слага храната на масата, но това за мен не е проблем. Аз искам да си върша работата. В началото пишех песните за имагинарни образи. Мечтата ми като малко момче беше да стана рок звезда и някой да идва при мен да ми иска автограф. Всички тези мечти станаха реалност, но цената за това беше много висока. Залезът не е достоен за песен. Никога не съм писал песни за тъмнина. Иначе залезът в Тутракан беше хубав.
…Имам над 100 различни версии на песента „Lady in black”. Има рап версия, фламенко версия, на най-различни езици се пее песента. Много хора пеят моите песни. Постепенно съм се научил да знам какво хората искат да слушат. Мисля, че една от причините нашата група да бъде толкова добра, е, защото сме били отворени към публиката.
…Музиката и съпругата ми са моя живот.  Аз вярвам, че вдъхновението ми за музиката идва от Бог. Единствено той ще ми каже кога да спра да пея, но не и сега.
…Втората половина на годината ще бъде много натоварена за мен. Заминавам за Израел за първи път в живота си. Към края на годината имам четириседмично турне в Русия, включително с оркестрови концерти, другите концерти са в Германия и Норвегия. Пея благотворително много често – по 5-6 пъти годишно и ми харесва да го правя. На 15 юли съм в Тбилиси, където имам концерт в памет на жертвите от наводненията в Грузия.
…Песента „Джулай морнинг“ написах през 1971 г. по време на едно турне в Англия. От години нося обеца – музикален символ, подарък от фенка от Швейцария. Загубих я веднъж и поисках да ми прати нова. Сега имам 3-4 – за резерва.
Кметът на Тутракан д-р Димитър Стефанов: И тази година ще бъде реализирана програмата „Огненият Дунав“ в Тутракан. Тя ще продължи 4 дни в края на м. юли, вкл. с участието на английски музикант Джон Лоутън, балета на Грузия и др. изпълнители.
...Преди 3 години – дори 4, един мой приятел сутринта ме изведе на риболов преди изгрев слънце, и тогава ми възникна идеята за джулая в Тутракан. От студентските си години не пропускам джулая на Камен бряг, където през 2009 г. се запознах с кмета на Каварна Цонко Цонев. Рекламата за общината не ме интересува, важно е хората тук да са доволни, за да останат тук и да получават всичко, което могат да имат в един голям град.
...Връзката с Кен стана много случайно. (б.а.- първият му концерт е в Стара Загора преди 9 г.). Уговорката с него бе само за три дни, остава в Тутракан 5 дни, пребивавайки в една от къщите в т.нар. рибарска махала. В програмата му има и разходка с лодка в река Дунав, както и участие в предаването „На кафе“ по повод Празника на кайсията (3 юли), преди да си тръгне в следобедните часове. В Тутракан джулаят е в трета поредна година, а първата не беше успешно заради наводненията тогава. Миналата година се получи, сега надградихме – между 5-6 000 души, от които 1/3 останаха дори след изгрева на слънцето. Така сплотяваме хората. Имахме гости освен от България, Полша, Турция и Румъния.
„С повече от 50 музиканти Кен Хенсли „заби“ здрави жици на сцената в Тутракан (б.а.-най-малкият град, в който някога е пял) в очакване на първото юлско утро в местността „Лодката“. 10 банди (Сашо Санеца, групите „Анекдот“, „Вход свободен“, „Кръш“, „Вед сити“, „Ирис“, „Игнор дъ Нейт“, „Тина енд френдс“, „Блуд шугър“) подгряха публиката, преди на сцената да излезе Кен Хенсли и да отправи трелите на безсмъртното си парче „Jule Morning“ към изгрева на юлския небосклон, вдигайки адреналина на рокаджиите, дошли на култовата сбирка в чест на свободния дух, слънцето, природата и лятото. (standartnews.com)
От профила на Тамара Спасова във Фейсбук: Благотворителното парти в "Терма" на 2 юли бе с основното участие на великия музикант и творец Кен Хенсли, а също на рок-изпълнителя Фил Джексън, на млади изпълнители на спортни танци и народни танци, както и на Свилена Георгиева - вокал от Силистра. Каузата на благотворителната вечер - подпомагане довършване възстановяването на Северна крепостна стена "Трансмариска" - Чудо №1 на България. Инициаторите на партито бяха предприемачът Стив Хараламбиев и кметът на община Тутракан д-р Димитър Стефанов, подкрепени от местни бизнесмени и активни граждани.
 (За партито в предварителен план Хенсли каза пред журналистите: Ще разказвам една история в интимно представление. Хората ще могат да задават въпроси, да си поръчват песни, за да има между нас интерактивно общуване“.)

Няма коментари:

Публикуване на коментар