сряда, 28 януари 2015 г.

МС прие Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, община Силистра кани на обществено обсъждане

         Наскоро в Областна администрация Силистра бе проведена първата от поредицата срещи с представители на многофамилни жилищни сгради от област Силистра във връзка с предстоящата възможност за безвъзмездно саниране със средства от европейските фондове. В област Силистра многофамилни жилищни сгради с поне 36 самостоятелни обекта с жилищно предназначение, каквото е изискването, има в общините Силистра, Тутракан и Дулово. В изискването пише, че 67% от собствениците трябва да декларират желание да участват в програмата. 

  

Във връзка с възможността за безвъзмездно саниране на многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ (ЕПЖС (едропанелно жилищно строителство); ППП (пакетно повдигани плочи); ЕПК (едроплощен кофраж)) със средства от европейските фондове, 
на 30 януари 2015 г. от 17:30 ч. 
ще се проведе среща в салона на Община Силистра между ръководството на Общинска администрация, представители и домоуправители на многофамилни жилищни сгради.












  
     На 28 януари т.г. правителството прие Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради. Одобрени са условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмата и са определени органите, отговорни за реализацията й. Програмата е насочена към обновяване на многофамилни жилищни сгради чрез изпълнение на мерки за енергийна ефективност, като по този начин се осигурят по-добри условия на живот за гражданите, топлинен комфорт и по-високо качество на жизнената среда.    
        Финансовият ресурс на програмата е 1 млрд. лева, а териториалният й обхват включва 265-те общини в България. Допустими за кандидатстване са всички многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ: ЕПЖС (едропанелно жилищно строителство); ППП (пакетно повдигани плочи); ЕПК (едроплощен кофраж); пълзящ кофраж и разновидностите им, с минимум 36 самостоятелни обекта с жилищно предназначение.
От 2016 г. ще са допустими: Многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ, които не попадат в обхвата на националната програма (до 36 самостоятелни обекта с жилищно предназначение), намиращи се в общини, които не са допустими бенефициенти по Оперативна програма ,.Региони в растеж” 2014-2020; Многофамилни жилищни сгради (масивни сгради), проектирани преди април 1999 г., намиращи се в общини, които не са допустими бенефициенти по ОПРР 2014-2020. За изпълнение на Програмата се предоставя безвъзмездна финансова помощ на сдружения на собствениците, регистрирани по реда на чл. 25, ал. 1 от Закона за управление на етажната собственост в публичния регистър на съответната община/район и в регистър БУЛСТАТ.
       Регистрираните сдружения подават заявление до общината и при одобрение сключват договор с кмета на съответната община. С договора сдружението предоставя мандат на кмета на общината да извърши от негово име действия по осигуряване на необходимия ресурс за обновяването на сградата и организиране на всички дейности по обновяването. Кметът на общината, в изпълнение на договора за мандат, сключва договор за целево финансиране с Българската банка за развитие и с областния управител в качеството му на представител на държавата. Основните задължения на кмета на общината са да получава средствата, да организира дейностите по обновяването, да проведе процедурите по реда на Закона за обществените поръчки и приложимите нормативни актове и да разплаща всички дейности.
       Програмата ще се осъществява съгласно схема за минимална помощ, в съответствие с разпоредбите на Регламент (ЕС) №1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на ЕС към помощта deminimis. Методическо ръководство на Програмата се осъществява от министерствата на регионалното развитие и благоустройството и на финансите по компетентност. Министерството на финансите е отговорно по отношение на бюджетните и отчетните аспекти на Програмата и съответните действия по издаване на държавната гаранция по чл. 100 от ЗДБРБ за 2015 г. Министерството на регионалното развитие и благоустройството осигурява методическото ръководство по нефинансовите аспекти на Програмата, наблюдава процеса по изпълнението й, в рамките на бюджетната процедура за съответната година планира средствата за помощта за включване в държавния бюджет и в средносрочната бюджетна прогноза.
      С изпълнението на програмата ще се постигне намаляване на разходите за отопление за домакинствата. Ползите от нея включват още подобрена жилищна инфраструктура, промяна в облика на градовете, по-чиста околна среда, спестени емисии на парникови газове. Цялостното обновяване на сградите, включващо не само мерки за енергийна ефективност, но и конструктивно укрепване, където е необходимо, ще доведе до удължаване живота на сградата, повишаване на нейната стойност.
Икономическият ефект от Програмата е свързан с предоставяне на повече възможности на бизнеса за икономическа активност – проектанти, строителен бранш, фирми за технически обследвания, фирми за обследвания за енергийна ефективност, производители на материали и др. По този начин ще се осигури и допълнителна заетост. Програмата ще продължи стъпките за установяване на традиции в управлението на многофамилни жилищни сгради и ще повиши обществената осведоменост за начините за повишаване на енергийната ефективност.  

     

Няма коментари:

Публикуване на коментар